
We wrześniu wskaźniki ufności konsumenckiej osiągnęły najwyższe poziomy od marca 2020 roku. To efekt niższej inflacji, rosnących wynagrodzeń i stabilnej sytuacji na rynku pracy.
Główny Urząd Statystyczny poinformował, iż wskaźniki ufności konsumenckiej wyraźnie poprawiły się we wrześniu. Bieżący wskaźnik, opisujący obecną sytuację gospodarstw domowych, wzrósł do -8,3 pkt i był o 3,8 pkt wyższy niż miesiąc wcześniej. To najlepszy wynik od ponad pięciu lat, czyli od okresu sprzed pandemii.
Najmocniej poprawiły się oceny dotyczące sytuacji finansowej gospodarstw domowych i bieżącej kondycji polskiej gospodarki. Konsumenci lepiej oceniają także perspektywy dla kraju i swoje możliwości dokonywania większych zakupów. Jedynym elementem, który lekko się pogorszył, była ocena przyszłej sytuacji finansowej rodzin, ale spadek był minimalny.
Optymizm widać również w tzw. wyprzedzającym wskaźniku ufności konsumenckiej, który obrazuje oczekiwania na kolejne miesiące. Jego wartość wyniosła -4,3 pkt, co oznacza wzrost o 2 pkt wobec sierpnia. Choć wskaźnik pozostaje ujemny od końca 2019 roku, obecny poziom jest najlepszy od marca 2020 r. i wyraźnie lepszy niż w czasie pandemii.
Ekonomiści podkreślają, iż poprawa nastrojów konsumentów to pozytywny sygnał dla gospodarki, zwłaszcza iż konsumpcja prywatna pozostaje jej głównym motorem. GUS odnotował też lekkie obniżenie oczekiwań inflacyjnych – konsumenci spodziewają się wolniejszego wzrostu cen w najbliższych 12 miesiącach. To dodatkowy czynnik sprzyjający dalszemu ożywieniu popytu.