W środę, 14 maja 2025 roku, na stacji kolejowej w Trzebini doszło do groźnego naruszenia zasad bezpieczeństwa kolejowego. Przed godzinią 13:40 maszynista pociągu Kolei Śląskich relacji Katowice – Kraków Płaszów przejechał semafor wskazujący sygnał S1 „Stój”, mimo iż w tym samym czasie stację opuszczał pociąg towarowy w kierunku Katowic. Dzięki szybkiej reakcji dyżurnego ruchu i użyciu sygnału radio-stop, udało się uniknąć kolizji.
Incydent dotyczył pociągu KS Koleje 43064 (OsP) S3 „Gibki Cug”. Maszynista zignorował semafor wjazdowy do stacji Trzebinia, mimo iż droga przebiegu była już zajęta przez skład towarowy. Tylko dzięki natychmiastowej interwencji dyżurnego ruchu, który włączył sygnał radio-stop, oba pociągi zostały bezpiecznie zatrzymane.
Pasażerowie pociągu Kolei Śląskich zostali ewakuowani na perony przez kierownika pociągu oraz konduktora, a dalszą podróż w kierunku Krakowa kontynuowali innymi składami. Ruch kolejowy w rejonie stacji został całkowicie wstrzymany do godziny 14:30. Po wycofaniu składu towarowego i udrożnieniu toru wznowiono ruch pociągów.
Zdarzenie zakwalifikowano jako incydent typu SPAD (Signal Passed At Danger), polegający na pominięciu semafora wskazującego sygnał zakazujący jazdy. Jak potwierdzili przedstawiciele PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., okoliczności zdarzenia zbada specjalnie powołana komisja.
To już kolejny niepokojący incydent na tej samej stacji. Pod koniec sierpnia 2024 roku niemal doszło tam do czołowego zderzenia dwóch pociągów PKP Intercity, również w wyniku zignorowania sygnału „Stój” przez jednego z maszynistów. Kolejny podobny przypadek odnotowano w kwietniu 2025 r.
Po sierpniowym incydencie Prezes Urzędu Transportu Kolejowego zwołał specjalne posiedzenie Zespołu Zadaniowego ds. Monitorowania Poziomu Bezpieczeństwa Sektora Kolejowego. W jego wyniku 12 września 2024 r. zarząd PKP PLK podjął uchwałę o wprowadzeniu zmian w „Instrukcji o prowadzeniu ruchu” (Ir-1). Mimo to, kolejne zdarzenia wskazują na potrzebę dalszej analizy oraz wdrażania skutecznych środków zapobiegawczych.
Fot. PKP PLK
Zobacz również: