Największa na świecie wystawa technologii torowej IAF odbędzie się w dniach 20-22 maja 2025 r. w Münster. Organizowane co cztery lata przez Stowarzyszenie Niemieckich Inżynierów Kolejowych (VDEI) wydarzenie zgromadzi ponad 15 tys. zwiedzających i 200 wystawców z całego globu. Pod hasłem przewodnim 29. edycji targów „Track to the Future” prezentowane będą najnowocześniejsze maszyny, urządzenia i technologie z dziedziny techniki torowej i budownictwa kolejowego.
IAF odbędzie się na terenach MCC Halle Muensterland oraz na torach stacji kolejowej Muenster-Ost należącej do Westfaelische Landes-Eisenbahn (WLE). Hale wystawiennicze oferują łącznie 15 tys. m² powierzchni, a zewnętrzne przestrzenie to dodatkowe 10 tys. m². Największą atrakcją jest jednak prawie 3 tys. m torów, gdzie maszyny mogą być prezentowane w swoim naturalnym środowisku.
„Track to the Future” – kierunek innowacje
Patronat nad IAF 2025 objął Federalny Minister ds. Cyfryzacji i Transportu, dr Volker Wissing. Podkreśla on, jak istotna jest efektywna realizacja prac budowlanych, przypominając o budzącej podziw modernizacji szlaku transportowego o dużej przepustowości Riedbahn w 2024 r. Wtedy to Deutsche Bahn (DB) wraz z firmami budowlanymi wykonali prace w zaledwie pięć miesięcy, które normalnie zajmują do ośmiu lat.
Kolej jako środek transportu jest nam potrzebna teraz bardziej niż kiedykolwiek. Dlatego tak ważne jest, abyśmy przez cały czas modernizowali i budowali linie kolejowe nie tylko w całych Niemczech, ale i Europie – w możliwie najszybszy, najefektywniejszy i przyjazny dla klimatu sposób, wykorzystując innowacje cyfrowe i technologiczne – zaznaczył dr Volker Wissing.
Ciężki kaliber na szynach – potęga maszyn torowych
IAF to nie tylko wystawa – to miejsce wymiany wiedzy technicznej, inicjowania transakcji biznesowych, pozyskiwania nowych klientów i wzmacniania sieci kontaktów.
Na targach w Münster można zobaczyć skuteczne metody transportu ciężkich elementów oraz zaawansowane technologicznie maszyny. Podkład betonowy waży 280-300 kg, a metr szyny blisko 60 kg – to dosłownie „Heavy Metal”. IAF to pokaz wydajności, który fascynuje choćby daleko poza światem kolejowych specjalistów – trafnie wskazuje Stephan Schulte z Komitetu Technicznego VDEI ds. Budownictwa Torowego.
Autor: Damian Malesza
Fot. Przemysław Krajewski
Sprawdź również: