Spółka Rostocker Straßenbahn (RSAG) włączyła do eksploatacji pierwszy z 30 zamówionych tramwajów TINA produkcji szwajcarskiego Stadlera. Całkowita wartość kontraktu wynosi ok. 107 mln euro. Dostawy pozostałych pojazdów potrwają do połowy 2027 r.
Nowe składy zastąpią wysłużone tramwaje typu 6N1 – eksploatowane od lat 1994-1996. Po 30 latach służby starsze pojazdy zostaną wycofane. w tej chwili w Rostocku znajdują się 3 jednostki TINA – jeden kursuje na liniach 1 i 5, a 2 pozostałe służą do szkolenia motorniczych. Kolejne dostawy będą realizowane od stycznia 2026 r.
Projekt jest największą inwestycją w historii przewoźnika z niemieckiego Rostocku. Prace przygotowawcze do jej realizacji rozpoczęto w 2018 r., a w czerwcu 2022 r. Stadler wygrał przetarg. Rada miasta zatwierdziła finansowanie projektu w grudniu 2020 r., przeznaczając 30 mln euro na dokapitalizowanie RSAG do 2029 r. Władze tamtejszego regionu dołożyły 11,75 mln euro, w tym dodatkowe 2,3 mln euro na 30. tramwaj.
O tramwajach TINA
Tramwaje TINA mierzą 32 m długości i zabierają na pokład 216 pasażerów, z czego 75 na miejscach siedzących. Pozbawione barier wnętrze zapewni bezproblemowy dostęp osobom z ograniczoną mobilnością.
Wyposażenie pojazdów obejmuje panoramiczne okna, porty USB, monitoring oraz bezgotówkowe automaty biletowe. Darmowe Wi-Fi ma zostać uruchomione od 1 stycznia 2026 r. Systemy wspierające motorniczego obejmują m.in. zapobieganie kolizjom.
RSAG obsługuje 6 linii tramwajowych, pokonując rocznie blisko 3,1 mln km.


Fot. Stadler
Zobacz również:

11 godzin temu






