Obecnie inwestycja linii M3 jest w fazie przygotowawczej. W ubiegłym roku rozstrzygnięto przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej i uzyskanie pozwoleń. Wygrało go konsorcjum ILF Consulting Engineers & Metroprojekt. Dokumentacja, jaką ma wykonać, powinna być gotowa w 2027 roku. Po uzyskaniu pozwoleń możliwe będzie ogłoszenie przetargu na wykonawcę robót budowlanych. Warszawski Ratusz zakłada, iż pierwszy odcinek M3 będzie gotowy około 2032 roku.
Trzecia linia metra. 6 nowych stacji i jedna stara
Odcinek ten będzie liczyć 6. stacji. Siódmą zostanie wybudowany w 2015 r. dodatkowy peron linii M2 na Stadionie Narodowym, zwany "peronem widmo". Powstał przed dekadą z myślą o M3. Pierwszą z sześciu stacji będzie Dworzec Wschodni, co ułatwi dojazd do dworca kolejowego, skąd odchodzą pociągi miejskie, regionalne i dalekobieżne. Reklama
W pobliżu osiedli mieszkaniowych i placówek edukacyjnych została zaprojektowana stacja Mińska. Powstanie w okolicy lekkoatletycznego stadionu „Orła”. Zaś trzecią stacją M3 będzie Rondo Wiatraczna. W związku z budową linii ten istotny węzeł komunikacyjny miasta przestanie być rondem. Powstanie tam nowy plac miejski i targowisko. Na dalszym odcinku metro będzie biegło wzdłuż alei gen. Augusta Emila Fieldorfa „Nila”. Kolejna stacja - Ostrobramska – zostanie usytuowana na skrzyżowaniu alei z ul. Ostrobramską.
Dwoma ostatnimi przystankami będą: Jana Nowaka-Jeziorańskiego, który powstanie przy ulicy o tej samej nazwie oraz Gocław. Końcowa stacja pierwszego etapu inwestycji zostanie zbudowana u zbiegu ulic gen. Tadeusza Bora Komorowskiego i gen. Augusta Emila Fielforfa „Nila”. W przyszłości trasa ma zostać przedłużona na lewy brzeg Wisły, do Mokotowa.
Warszawskie metro. niedługo niejedyne w Polsce?
Warszawskie metro liczy 30 lat. Pierwsze 11 stacji na 11-kilometrowym odcinku z Kabat do Politechniki otwarto w kwietniu 1995 r. w tej chwili do dyspozycji pasażerów jest 39 stacji, a łączna długość tras wynosi prawie 40 km. Niebawem przybędą kolejne trzy stacje na linii M2. Zgodnie z założeniami administracji Warszawy, do 2050 roku miasto ma mieć łącznie pięć linii. Połączą one 17 z 18 dzielnic stolicy.
Wkrótce Warszawa może przestać być jedynym w Polsce miastem posiadającym metro. Dołączyć ma do niej Kraków. Planowane są dwie linie - jedna na zachód, a druga na wschód od Wawelu. Jak obliczono, przejazd pierwszą linią ze stacji Nowa Huta do stacji Teatr Słowackiego zająłby około szesnastu minut - ponad dwa razy szybciej niż teraz. Na razie miasto czeka na wydanie decyzji środowiskowej i prowadzi uzgodnienia dotyczące budowy centralnego odcinka metra o długości sześciu kilometrów.