Czujniki w oponach ciągnika, rekomendacje ciśnienia w czasie rzeczywistym. Nokian Heavy Tyres prezentuje system Intuitu 2.0, który sam podpowiada optymalne ciśnienie w oponach Soil King VF, biorąc pod uwagę faktyczne obciążenie maszyny i warunki pracy. Co dokładnie potrafi to rozwiązanie i dlaczego może zmienić codzienną pracę rolników?
Nokian Tyres wprowadza na rynek Intuitu 2.0, nową generację opon z asystentem ciśnienia bazującym na integrowanym z oponami czujnikiem obciążenia. Rozwiązanie otrzymało prestiżową nagrodę Agritechnica Innovation Award przyznawaną przez Niemieckie Towarzystwo Rolnicze DLG. Po raz pierwszy rolnicy mogą uzyskać zalecenia dotyczące ciśnienia w oponach w podróży, w oparciu o rzeczywistą masę eksploatacyjną i warunki użytkowania ciągnika, używając tylko czujnika opon i telefona. Dostępna wyłącznie z oponami Nokian Tyres Soil King VF. Ta innowacja pomaga zmaksymalizować produktywność, chronić glebę i przedłużyć żywotność opon.
IntuituTM 2.0 dla serii Soil King
Presja na opony odgrywa kluczową rolę w osiąganiu wyników w rolnictwie, ale często jest pomijana. Dzięki Intuitu 2.0 rolnicy mogą teraz w pełni odblokować zalety opon premium Soil King VF, zapewniając prawidłowe ciśnienie w każdej sytuacji. Oznacza to poprawę trakcji, niższe zużycie paliwa, zminimalizowane zagęszczenie gleby i wydłużoną żywotność opon – pomoc rolnikom w poprawie wydajności i ochronie zdrowia gleby dla lepszych plonów . Intuitu 2.0 będzie dostępny we wszystkich rozmiarach serii opon Nokian Tyres Soil King VF.
Intuitu 2.0 Smart Pressure Assistant, fot. mat prasowe– Bez inteligentnego asystenta ciśnieniowego Intuitu, określenie prawidłowego ciśnienia w oponach wymaga znacznego czasu, wiedzy i dostępu do kosztownego sprzętu, wagi osi lub narzędzi cyfrowych, które wymagają wprowadzenia zmierzonych danych. Ponieważ proces ten musi być powtarzany za każdym razem, gdy następuje zmiana masy ciągnika czy też osprzętu, jest on zbyt łatwo pomijany. W rezultacie rolnicy tracą pełne korzyści z opon VF – mówi Matthew Crocker, Product Manager w Nokian Tyres.
Rozwój Intuitu 2.0 został częściowo sfinansowany przez Business Finland, państwową fińską organizację, która wspiera innowacje, i został zatwierdzony we współpracy z głównymi globalnymi producentami ciągników, zapewniając jego praktyczne znaczenie i niezawodność w zakresie użytkowania rolniczego.
– Od momentu premiery użytkownicy cenią prostotę plug-and-play rozwiązania Intuitu. W Nokian Tyres angażujemy się w rozwój cyfrowej technologii opon, aby sprostać zmieniającym się potrzebom specjalistów w dziedzinie rolnictwa. Dzięki tej najnowszej innowacji sprawiamy, iż pomiar obciążenia opon ciągnika w czasie rzeczywistym jest dostępny i przystępny cenowo – pomagając wykonawcom i wszystkim profesjonalistom w tej dziedzinie pracować wydajniej każdego dnia – mówi prezes i dyrektor generalny Nokian Tyres Paolo Pompei.
Czuniki w oponach
Brzmi niedorzecznie, ale tak. System składa się z części systemu – to zostało ładnie ujęte w postaci programu dostępnego na telefony, oraz hardware’u, czyli czujników, które firma wbudowuje w wewnętrzną część opon. Owe czujniki mierzą non stop temperaturę, ciśnienie oraz obciążenie każdej opony (bazując na ciśnieniu i temperaturze). Można powiedzieć, iż jest to taki TPMS (Tire Pressure Monitoring System) znany z nowych samochodów, tylko iż w wersji do maszyn. W wersji 2.0 system pozostało bardziej zaawansowany i pozwala na estymację ciśnienia w zależności od warunków.
Wymaga to naturalnie wprowadzenia danych maszyny (masy, typu itd.), ale dzięki temu może nam podpowiedzieć, jakie ciśnienie w danych warunkach będzie najlepsze dla uzyskania najbardziej ekonomicznej pracy. Nokian liczy na to, iż producenci zainteresują się tym rozwiązaniem i będą chcieli je w przyszłości wdrażać do swoich maszyn jako element wyposażenia; wówczas aplikacja nie będzie konieczna, bowiem system byłby wbudowany w monitor.
Naturalnie w pierwszej kolejności prawdopodobnie zainteresują się tym firmy, które oferują centralne układy zarządzania ciśnieniem w ogumieniu po to, aby system był jeszcze bardziej zautomatyzowany i odciążał użytkownika. Oczywiście sceptycy zauważą, iż awaria czujnika będzie się wiązała z koniecznością naprawy znacznie bardziej skomplikowanej i kosztownej niż w przypadku wymiany czujnika w oponie samochodowej. Pytanie, jak dużo pieniędzy zdążą takie czujniki zaoszczędzić dla swojego użytkownika, nim postanowią zakończyć żywot?

5 godzin temu












