Nowoczesne wagony wracają na tory. To część większego planu

4 godzin temu
Zdjęcie: Polsat News


PKP Intercity odebrało zmodernizowane wagony serii 152A w ramach wartego ponad 150 mln zł kontraktu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy (KPO). To część większego programu modernizacji taboru, w który narodowy przewoźnik zainwestował już ponad 16,5 mld zł we współpracy z polskimi producentami. - Dzięki takim inwestycjom polska gospodarka ma impuls do dalszego wzrostu - stwierdził minister infrastruktury. Na jakich trasach kursować będą wyremontowane wagony przewoźnika?


PKP Intercity odebrało 8 pierwszych bezprzedziałowych, zmodernizowanych wagonów z puli 24 z umowy z PESĄ. Jak informuje narodowy przewoźnik, wagony z serii 152A przeszły naprawę w zakładach w Mińsku Mazowieckim.


Wagony 152A wracają na tory. Zainwestowano ponad 150 mln zł


PKP Intercity poinformowało, iż zmodernizowane pojazdy to wagony pierwszej klasy, które mogą rozwinąć prędkość do 200 km/h, a także zapewniają 54 miejsca dla pasażerów. W wagonach zainstalowano dodatkowe udogodnienia, takie jak Wi-Fi, nowa klimatyzacja, dynamiczny system informacji prezentowany na tablicach świetlnych czy nowe drzwi odskokowo - przesuwne. Reklama


Kolejne zmodernizowane wagony 152A mają być "sukcesywnie odbierane przez spółkę". Wszystkie pojazdy z tej serii powinny trafić do PKP Intercity do końca I kwartału 2026 roku. Jak podano, wartość tego kontraktu wynosi ponad 150 mln zł. Przedsięwzięcie finansowane jest ze środków Krajowego Planu Odbudowy (KPO) w ramach projektu "Zakup 56 lokomotyw zeroemisyjnych oraz modernizacja 248 wagonów pasażerskich".


- Modernizacja wagonów przez polskie zakłady to nie tylko nowa jakość podróży, ale również wsparcie dla rodzimego przemysłu. PKP Intercity konsekwentnie realizuje ambitny plan rozwoju nowoczesnego taboru. Dzięki takim inwestycjom pasażerowie zyskują komfort i bezpieczeństwo, a polska gospodarka impuls do dalszego wzrostu - powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak. Jego zdaniem to "kolejny krok w kierunku silnej, nowoczesnej i ekologicznej kolei".


Gdzie pojadą zmodernizowane wagony PKP Intercity?


Wagony serii 152A mają się pojawić na trasach w całym kraju. Jak zapowiada przewoźnik, będzie je można zobaczyć m.in. na relacjach:
Warszawa - Kołobrzeg;Łódź - Gdynia;Warszawa - Kraków - Zakopane;Wrocław - Szklarska Poręba;Kraków - Tarnów - Krynica-Zdrój;Warszawa - Białystok.


To kolejne zlecenie realizowane dla PKP Intercity przez PESĘ. Spółka podpisała z polskim producentem dwie umowy o łącznej wartości 378 mln zł. Dotyczyły one wykonania prac modernizacyjnych 24 wagonów typu 152A oraz 35 wagonów serii 154A. Zgodnie z harmonogramem pierwsze pojazdy typu 154A powinny być odebrane w IV kwartale 2025r. Będą to wagony bezprzedziałowe drugiej klasy, które będą oferować 72 miejsca dla podróżnych.
"Wszystkie prace w ramach tych kontraktów zostały podzielone na dwa etapy. Pierwszy z nich to wspomniana naprawa na piątym poziomie utrzymania z zachowaniem zasadniczych parametrów eksploatacyjnych 24 wagonów typu 152A i 35 wagonów 154A. Podczas drugiego etapu, po 18 miesiącach eksploatacji, wagony przejdą przegląd na 3. poziomie utrzymania" - poinformował przewoźnik w poniedziałkowym komunikacie.

To jeden z wielu kontraktów realizowanych przez PKP Intercity z krajowymi producentami. Dotychczas narodowy przewoźnik zainwestował ponad 16,5 mld zł w projekty z polskimi firmami, takimi jak PESA Bydgoszcz, PESA Mińsk Mazowiecki, H. Cegielski FPS, Newag czy Remtrak. Inwestycje te są częścią szerszego programu modernizacji taboru i rozwoju krajowego sektora kolejowego.
Idź do oryginalnego materiału