Nowoczesny plan na 4 linię metra w Warszawie. Trzaskowski: Pociągi będą jeździć bez maszynistów

1 tydzień temu
Pod koniec listopada przedstawiono projekt czwartej linii metra w Warszawie. Ma być najdłuższą i połączy aż dziewięć dzielnic. Pociągi będą autonomiczne, obsługiwane przez personel w dyspozytorni. Prace nad inwestycją zależą jednak głównie od finansowania.
Warszawskie metro to w tej chwili jedyny system kolei podziemnej w Polsce. Do dyspozycji podróżnych są dwie linie: M1 i M2. W planach są jednak już dwie kolejne. O ile trzecia linia budzi pewne kontrowersje, tak czwarta linia zapowiada się obiecująco. Plany z nią związane zostały przedstawione podczas konferencji prasowej 27 listopada 2025 roku. Niestety warszawiacy i nie tylko będą musieli sporo poczekać na realizację M4.


REKLAMA


Zobacz wideo Tobiasz Bocheński: Trzy główne tematy w Warszawie? Mieszkania, korki, za mało metra


Metro warszawskie będzie mieć czwartą linię. Ma być najdłuższa i najbardziej nowoczesna
Jak dowiadujemy się z oficjalnego komunikatu Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy, czwarta linia metra ma być rozwiązaniem przełomowym dla stolicy.
Projekt nowej linii M4 nabiera kształtów. Zakończyliśmy pierwszy etap prac przedprojektowych i pracujemy dalej. To będzie pierwsza w pełni autonomiczna linia warszawskiego metra - pociągi będą jeździć bez maszynistów
- mówił podczas spotkania prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski. Portal Forsal.pl precyzuje, iż nad bezpieczeństwem przejazdów będą czuwać pracownicy znajdujący się w dyspozytorni. Pełna automatyzacja ma pozwolić na ograniczenie zużycia energii o 30 proc. Takie rozwiązania funkcjonują już w 42 miastach na świecie i stanowią prawie jedną czwartą światowych systemów kolei podziemnych.
Zobacz też: Powstał ranking najdroższych ulic świata. Polska ma swoją biznesową perłę. Idziemy w górę
M4 ma mieć 23 stacje tworzące trasę o długości 26 km. Obsłuży tym samym aż dziewięć dzielnic i połączy Białołękę (stacja Myśliborska) z Wilanowem. Po drodze pokona linie kolejowe, arterie drogowe i Wisłę. Szacuje się, iż w godzinach szczytu ma z niej korzystać choćby około 20 tys. pasażerów na godzinę w jednym kierunku. Dla porównania obecne rekordy dla M1 wynoszą około 15 tys.


Metro Warszawskie będzie mieć czwartą linię. Ma być najdłuższa i najbardziej nowoczesna (zdj. ilustracyjne)Fot. um.warszawa.pl


Metro Warszawskie będzie mieć czwartą linię. Ma być najdłuższa i najbardziej nowoczesna (zdj. ilustracyjne)Fot. um.warszawa.pl


4 linia metra: kiedy mogą ruszyć prace? Wszystko zależy od pozyskania funduszy
Projekt koncepcyjny czwartej linii metra ma być gotowy w listopadzie 2027 roku. Forsal.pl szacuje natomiast, iż budowa może rozpocząć się nie wcześniej niż w 2033 roku. Dużo zależy tu jednak od pozyskania finansowania, rządowego lub unijnego.
w tej chwili w Brukseli toczą się dyskusje nad nowym funduszem unijnym, czyli jego przyszłym kształtem, a także rozmowy bardziej szczegółowe - na przykład czy metro będzie mogło być przez cały czas finansowane i z jakich dokładnie funduszy. Bez unijnego i rządowego wsparcia Warszawa - tak jak żaden samorząd - sama nie udźwignie budowy nowych linii metra. I właśnie o te środki walczę teraz w Brukseli
- wyjaśniał prezydent Trzaskowski. Warto również wspomnieć, iż przed M4 ma powstać M3. Budowa jej pierwszego odcinka (między stacją Stadion Narodowy a Gocław) ma zacząć się najwcześniej w 2028 roku. Tu jednak ponownie najważniejsze będzie wsparcie finansowe, o które zresztą może być trudniej. Według wyliczeń ekspertów "trójka" ma przewozić zaledwie około 2-4 tys. pasażerów na kierunek na godzinę. Taki wynik może przekreślać szanse na uzyskanie dofinansowania z Unii Europejskiej.


Źródło: um.warszawa.pl, forsal.pl


Dziękujemy, iż przeczytałaś/eś nasz artykuł.


Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.
Idź do oryginalnego materiału