W ramach inwestycji Polskich Linii Kolejowych (PLK) spółka PORR rozpoczęła montaż drugiej przeprawy mostowej nad Wartą w Obornikach. Konstrukcja o masie przekraczającej 500 ton i długości niemal 154 m umożliwi dwutorowy ruch pociągów na linii kolejowej nr 354 łączącej Poznań z Piłą. Przedsięwzięcie finansowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy (KPO) pochłonie ok. 123 mln zł brutto. Prace mają się zakończyć w drugiej połowie 2026 r.
Montaż konstrukcji bez przerw w ruchu pociągów
Elementy przęsła przetransportowano z zakładu produkcyjnego w Kielcach. Na placu budowy zostaną połączone w 3 sekcje: dwie o rozpiętości 45,35 m oraz jedną mierzącą 63 m. Dźwig ustawiony na brzegu rzeki osadzi każdy segment na podporach nurtowych. Choć prace są skomplikowane technologicznie, nie wpłyną znacząco na bieżący ruch – ponad 70 składów pasażerskich i towarowych kursujących codziennie między Poznaniem a Obornikami przez cały czas będzie korzystać z dotychczasowej nitki przeprawy. Po zamontowaniu przęseł konstrukcja zostanie połączona, a następnie wykonawca ułoży tor oraz zamontuje sieć trakcyjną.





Ponad 3 kilometry drugiego toru
Przedsięwzięcie wykracza poza budowę przeprawy mostowej. Dodatkowy tor powstanie na dwóch odcinkach: między posterunkiem Oborniki Wielkopolskie Most a stacją Oborniki Wielkopolskie (ponad 2 km) oraz w Parkowie – będzie to mijanka o długości przekraczającej 1,2 km. Łącznie linia kolejowa nr 354 zyska ponad 3 km drugiego toru, a udział odcinków dwutorowych na trasie Poznań – Piła wzrośnie o blisko 10%. w tej chwili pociągi korzystają z dwóch torów na odcinkach Poznań – Oborniki (ok. 26 km) i Dziembówko – Piła (ok. 10 km). Likwidacja wąskiego gardła zwiększy przepustowość najbardziej obciążonego fragmentu trasy.
Komfortowe perony dla podróżnych
W Obornikach i Parkowie trwa budowa nowych peronów. Wyższe obiekty ułatwią wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Na antypoślizgowej nawierzchni staną wiaty i ławki, zamontowane zostanie oświetlenie oraz tablice i gabloty z aktualnym rozkładem jazdy. Dla osób niewidomych przewidziano ścieżki naprowadzające, a dostępność dla osób z ograniczoną mobilnością zapewnią pochylnia w Parkowie i przejście podziemne z windami przy przystanku Oborniki Wielkopolskie Miasto. Peron w Obornikach jest już niemal gotowy do eksploatacji.


Projekt stanowi kontynuację modernizacji linii Poznań – Piła zakończonej w 2019 r. Tamta inwestycja skróciła czas przejazdu najszybszych pociągów do blisko 70 min – o ponad pół godziny względem poprzedniego stanu. Powstały wówczas 4 nowe przystanki: Poznań Podolany, Złotniki Grzybowe, Złotkowo i Bogdanowo, a w 22 miejscowościach przebudowano 34 perony.
Fot. PLK
Zobacz również:

1 godzina temu

![W Nowym Sączu palił się wagon POLREGIO [WIDEO]](https://www.sektorkolejowy.pl/wp-content/uploads/2025/12/nowy-sacz-pozar-wagonu-POLREGIO-1.jpg)




