Nowy najdłuższy most kolejowy w kraju! Podróż zajmie tylko pół minuty

3 godzin temu

W ramach gigantycznego projektu szybkiej kolei HS2 ukończono budowę najdłuższego mostu kolejowego w Wielkiej Brytanii. Potężna inwestycja, która pochłonęła aż 1,6 miliarda funtów (około 7,86 mld zł), budzi podziw zarówno pod względem technicznym, jak i architektonicznym.

Najdłuższy most kolejowy w Wielkiej Brytanii

Nowo powstały most rozciąga się na 3,4 kilometra nad doliną rzeki Colne, położoną na północny zachód od Londynu. Tym samym nowy najdłuższy most kolejowy w kraju o około 100 metrów prześcignął dotychczasowego rekordzistę, czyli szkocki Tay Bridge mierzący 3264 metry. Budowa nowego obiektu trwała cztery lata, a on sam stał się głównym elementem realizacji linii HS2, która połączy Londyn z Birmingham.

Most nie jest jedynie prostą przeprawą. Jego trasa biegnie nad rzeką Colne, systemem jezior oraz Kanałem Grand Union. Konstrukcja została zaprojektowana tak, aby harmonijnie wpisać się w naturalny krajobraz doliny. Obiekt składa się z 54 łuków, każdy o rozpiętości sięgającej 80 metrów. Maksymalna wysokość całej konstrukcji wynosi 10 metrów, co sprawia, iż most nie dominuje nad otoczeniem, ale subtelnie je uzupełnia.

New images reveal the #ColneValleyViaduct after the completion of civil engineering works.

At 2.1 miles long, the viaduct is now Britain’s longest rail bridge and will carry the high-speed line over roads, lakes, and the #GrandUnionCanal.

An incredible feat of engineering pic.twitter.com/GGA3TDi1ok

— HS2 Ltd (@HS2ltd) September 10, 2025

Ekspresowe przejazdy w 38 sekund

Most ma służyć przede wszystkim pociągom dużych prędkości. Składy HS2 będą rozwijały tu choćby 320 km/h, co oznacza, iż pokonanie całej przeprawy zajmie zaledwie… 38 sekund. Dla pasażerów będzie to wyjątkowa atrakcja, bowiem z okien pociągu zobaczą panoramę doliny Colne, zanim znów wjadą w tunele. Od południa najdłuższy most kolejowy w kraju łączy się z 13,5-kilometrowym Northolt Tunnel, a od północy z jeszcze dłuższym, 16-kilometrowym Chiltern Tunnel.

Ukończenie mostu to ogromny krok naprzód, jednak pełna realizacja HS2 wciąż pozostaje odległa. Według najnowszych prognoz, cała linia może być gotowa dopiero około 2033 roku.

Projekt od początku budził kontrowersje ze względu na ogromne koszty, które znacząco przekroczyły pierwotne założenia. Mimo to inwestycja ma przynieść długofalowe korzyści, skracając czas podróży między Londynem a Birmingham i odciążając sieć transportową.

Intercity kupi nowe lokomotywy. Ruszył przetarg na 18 maszyn

Znajdziesz nas w Google News
Idź do oryginalnego materiału