Sprawa dzierżawy Terminala Zbożowego w Porcie Gdynia, kluczowego dla eksportu polskiego zboża, wciąż budzi wiele emocji. Po interwencji Krajowej Rady Izb Rolniczych, Ministerstwo Infrastruktury przedstawiło oficjalne stanowisko, które rzuca więcej światła na ten skomplikowany proces. Choć wybór nowego operatora jest już znany, to na ostateczne przejęcie terminala trzeba jeszcze poczekać.
Terminal zbożowy w Gdyni – na czym stanęło?
Zgodnie z informacjami przekazanymi przez Ministerstwo Infrastruktury, za proces wyłonienia nowego dzierżawcy odpowiadał Zarząd Portu Morskiego Gdynia S.A. Po przeprowadzeniu przetargu, wybrano konsorcjum firm Szczecin Bulk Terminal sp. z o.o., Tapini sp. z o.o., oraz Ribera sp. z o.o., które przedstawiło najkorzystniejszą ofertę. Z konsorcjum podpisano już przedwstępną umowę dzierżawy.
Aby umowa mogła wejść w życie, konieczne było uzyskanie dwóch kluczowych zgód:
- Zgoda Ministerstwa Infrastruktury: Została wydana 27 sierpnia 2025 roku, co oznacza, iż polski rząd dał zielone światło dla tej transakcji.
- Zgoda Komisji Europejskiej: To ostatni, ale najważniejszy krok. Konsorcjum oczekuje na decyzję Komisji Europejskiej dotyczącą zgody na dokonanie koncentracji. Jest to standardowa procedura, której celem jest zapewnienie wolnej konkurencji na rynku. Bez tej zgody umowa nie może zostać sfinalizowana.
Proces jest na ostatniej prostej, ale wszystko zależy teraz od decyzji Unii Europejskiej. Sytuacja pokazuje, iż choć polskie władze dopełniły formalności, to bez akceptacji Komisji Europejskiej, terminal nie ruszy pod nowym zarządem. Będziemy na bieżąco monitorować przebieg procedury i poinformujemy Was o kolejnych krokach.
źródło: KRIR