Obwodnica Oświęcimia to jedna z ważniejszych inwestycji drogowych w Małopolsce ostatnich lat. Jej realizacja to nie tylko odpowiedź na rosnące natężenie ruchu w centrum miasta, ale też przykład harmonijnego połączenia nowoczesnej infrastruktury z troską o dziedzictwo historyczne. Po otwarciu pod koniec ubiegłego roku pierwszego, wschodniego fragmentu, mieszkańcy Oświęcimia i okolic z niecierpliwością wyczekują kolejnego etapu.
Obwodnica Oświęcimia już wkrótce
Obwodnica Oświęcimia coraz bliżej. Już za kilka tygodni kierowcy skorzystają z nowego, 4,1-kilometrowego odcinka trasy prowadzącego od węzła Oświęcim na drodze ekspresowej S1 do ronda w Pławach. To ważne połączenie będzie udostępnione jednocześnie z sąsiednim, 10-kilometrowym fragmentem drogi ekspresowej S1 Oświęcim – Brzeszcze, którego realizacja właśnie dobiega końca na pograniczu województwa śląskiego i małopolskiego. W początkowej fazie nowa trasa będzie dostępna częściowo – z ograniczeniami dotyczącymi zarówno kierunku ruchu, jak i rodzaju pojazdów. Wynika to z faktu, iż dalszy odcinek S1 – od Bierunia do Oświęcimia – wciąż jest w budowie. Tymczasowa organizacja ruchu pozwoli jednak na znaczne odciążenie centrum miasta.
Nowy fragment obwodnicy będzie dostępny przede wszystkim dla samochodów osobowych i dostawczych o masie do 3,5 tony. Będą mogli z niego korzystać kierowcy wyjeżdżający z Oświęcimia, Brzezinki i Pław, którzy przez rondo na ul. Wojewódzkiej dostaną się na most na Wiśle i dalej do ul. Wolskiej w Jedlinie. Stamtąd możliwy będzie dojazd w kierunku Woli, Jedliny lub na drogę S1.
Z kolei pojazdy jadące z kierunku Brzeszcza lub Woli zjadą z S1 na węźle Oświęcim i dotrą do ronda na ul. Wolskiej. Z tego miejsca możliwy będzie jedynie skręt w prawo lub w lewo – przejazd przez Wisłę w kierunku centrum miasta pozostanie zamknięty. Takie rozwiązanie wypracowano wspólnie z lokalnymi samorządami, by nie dopuścić do nadmiernego obciążenia sieci dróg miejskich przez ruch z S1.
Wizyta dziennikarzy na budowie obwodnicy #Oświęcim
#DK44 skończona
W drugiej połowie sierpnia udostępnimy częściowo 3,5 km odcinek tej trasy połączony z 10 km #S1 do #Brzeszcze@GDDKiA | @MI_GOV_PL@BudimexSA | @GDDKiA_Katowice#FunduszeUE | @RegioPoland
3⃣9⃣9⃣,4⃣mln zł pic.twitter.com/XnvdRzUgGt
— GDDKiA Kraków (@GDDKiA_Krakow) August 7, 2025
Inżynieryjny majstersztyk
Jednym z najbardziej wymagających technicznie elementów tej inwestycji jest tunel pod linią kolejową Trzebinia – Czechowice-Dziedzice, zlokalizowany zaledwie 800 metrów od terenu byłego obozu zagłady KL Birkenau. Ze względu na ochronę historycznego charakteru tego miejsca, nie było możliwości budowy wiaduktu nad torami. Zamiast tego, pod linią kolejową zostanie przeciśnięty betonowy prostopadłościan o imponujących wymiarach: 22,7 × 38,7 × 8,5 metra.
Tunel będzie zawierał sześć pasów ruchu i umożliwi bezkolizyjny przejazd zarówno dla ruchu lokalnego, jak i tego z obwodnicy. Aby zrealizować to zadanie, nie można było wstrzymać ruchu kolejowego, dlatego konstrukcja będzie „wciskana” pod torami – co stanowi absolutną nowość w skali Polski.
Obwodnica Oświęcimia została podporządkowana zasadom ochrony miejsc pamięci wpisanych na listę światowego dziedzictwa UNESCO. Szczegółowy raport oddziaływania na tereny Auschwitz-Birkenau poprzedził projektowanie trasy, co przełożyło się m.in. na zastosowanie wałów ziemnych odgradzających drogę od terenu obozu czy stonowanej architektury mostu na Sole.
W trakcie budowy natrafiono na pozostałości z okresu II wojny światowej – trzy niemieckie schrony używane przez żołnierzy pilnujących zakładów Deutsche Ausrüstungswerke, w których pracowali więźniowie KL Auschwitz. Dwa z nich pełniły funkcję przeciwlotniczą, trzeci służył jako magazyn. Obiekty zostaną przeniesione na tereny zielone wzdłuż nowej trasy.
Dziś spotykamy się z dziennikarzami na budowie obwodnicy #Oświęcim
#DK44
Zaczynamy od budowanego przejazdu pod torami kolejowymi@GDDKiA | @MI_GOV_PL | @BudimexSA
#FunduszeUE | @RegioPoland
3⃣9⃣9⃣,4⃣mln zł pic.twitter.com/4Xv7ADUZzL
— GDDKiA Kraków (@GDDKiA_Krakow) August 7, 2025
Połączenie z S1 i odciążenie miasta
Obwodnica Oświęcimia, której łączna długość wyniesie 9 km, to strategiczne połączenie drogi krajowej nr 44 z drogą ekspresową S1. Dzięki temu podróż z miasta do Beskidów lub w stronę A4 będzie znacznie sprawniejsza, a centrum Oświęcimia odetchnie od codziennych korków – szczególnie na Moście Jagiellońskim, który codziennie pokonuje blisko 27,5 tys. pojazdów. Docelowo trasa będzie mieć po dwa pasy ruchu w każdym kierunku, a jej szerokość pozwoli na komfortowy i bezpieczny przejazd. Połączy się z istniejącymi drogami aż w sześciu punktach, co zwiększy jej dostępność i funkcjonalność.
Budowa obwodnicy rozpoczęła się w listopadzie 2022 roku. w tej chwili stopień zaawansowania prac przekroczył 85%, a zakończenie całej inwestycji zaplanowano na połowę 2026 roku. Koszt projektu to 776 milionów złotych. Inwestycja została częściowo sfinansowana ze środków unijnych: ponad 249 milionów zł z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz 150 milionów zł z Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko.
Nowy odcinek, choć początkowo udostępniony warunkowo, z pewnością poprawi jakość podróży w regionie. Już niedługo mieszkańcy i turyści odczują pozytywne efekty tej zmiany.
Kolejne inwestycje drogowe w Zachodniopomorskim! Podpisano istotną umowę