W 2025 roku firma VELUX Polska świętuje 35-lecie działalności na rynku. Historia spółki to nie tylko rozwój konkretnej marki, ale także współtworzenie całej kategorii użytkowych poddaszy w Polsce.

Wchodząc na polski rynek w 1990 roku, Grupa VELUX wprowadziła i spopularyzowała okna dachowe, ale też zmieniła myślenie Polaków o przestrzeni pod dachem. Strychy, dotychczas traktowane jako miejsca do przechowywania, zaczęły stawać się funkcjonalnymi, jasnymi i komfortowymi częściami domu.
Siła edukacji
Zmiana ta nie zaszłaby tak dynamicznie bez obecności i konsekwentnych działań Grupy VELUX w Polsce. Firma od samego początku edukowała rynek na temat niewykorzystanych możliwości przestrzeni pod skosami. Tworząc okna, nie tylko wprowadzała produkt na rynek, ale też budowała zupełnie nową kategorię, kształtując świadomość i sposób myślenia o poddaszach. Przez lata stała się jednym z fundamentów polskiego sektora budowlanego – zarówno pod względem gospodarczym, jak i społecznym.

Filar branży i gospodarki
Dziś VELUX Polska, obchodząca w tym roku 35-lecie obecności w Polsce, to nie tylko uznany producent i rozpoznawalna marka, ale również jeden z kluczowych filarów całej branży budowlanej. Grupa VELUX i spółki siostrzane zatrudniają w Polsce ponad 3500 osób – od pracowników zakładów produkcyjnych po specjalistów w warszawskim centrum operacyjnym, które obsługuje międzynarodowe procesy związane z księgowością, podatkami, grafiką czy digitalizacją. Co piąty pracownik globalnego holdingu VKR, do którego należy VELUX, pracuje właśnie w Polsce, co świadczy o roli naszego kraju jako jednego z kluczowych centrów kompetencyjnych w strukturze firmy.
W latach 2022–2023 Grupa oraz jej spółki siostrzane zainwestowały w Polsce 235 mln zł – zarówno w rozwój zakładów, jak i w kapitał ludzki oraz współpracę z lokalnymi firmami. W 2023 roku firma zapłaciła w Polsce 17,5 mln zł podatku CIT.

Grupa VELUX współpracuje z lokalnymi dostawcami i firmami wykonawczymi, umożliwiając im dostęp do stabilnych, długoterminowych kontraktów oraz ekspansję na rynki zagraniczne. Dzięki współpracy z Grupą VELUX polskie firmy zyskują dostęp do wysokich standardów jakości i wchodzą na globalną ścieżkę rozwoju. Polskie zakłady dostarczają komponenty do globalnych fabryk VELUX, co pokazuje, jak silny partner międzynarodowy może wspierać rozwój lokalnych dostawców i otwierać przed nimi rynki zagraniczne. To sytuacja, w której globalna marka nie tylko korzysta z lokalnego potencjału, ale też aktywnie go wzmacnia.
Partnerstwo to słowo, które najlepiej oddaje 35-letnią obecność Grupy VELUX w Polsce. Firma nie działa tu tymczasowo. Traktuje Polskę jako swoje miejsce, rozwijając się razem z pracownikami, społecznościami i rynkiem.
Za dotychczasowe dokonania i przyczynianie się do rozwoju nowoczesnego oraz konkurencyjnego sektora budowlanego w Polsce – VELUX Polska otrzymała prestiżowy tytuł „Budowlana Firma 20-lecia” przyznany przez Redakcję i Radę Naukową miesięcznika „Builder”. W ten sposób doceniono liderów polskiego rynku budowlanego działających na przestrzeni 20 lat, czyli w okresie członkostwa Polski w UE.

Kultura oparta na wartościach
Firma nie tylko inwestuje w gospodarkę, ale też aktywnie buduje zaufanie, wyjątkową kulturę i zaangażowanie społeczne. Grupa VELUX działa w duchu idei tzw. Przedsiębiorstwa Modelowego, która stawia człowieka, środowisko i długoterminowe relacje z otoczeniem w centrum działalności.
Grupa bardzo poważnie traktuje swoją rolę w lokalnych społecznościach. W latach 2022–2023 fundacje VELUX działające w ramach Grupy przekazały ponad 4,7 mln zł na cele społeczne. Łącznie, przez 20 lat działalności, dofinansowano aż 43 projekty o łącznej wartości 176 mln zł. Dodatkowo działa Fundacja Pracownicza Grupy, na której wsparcie mogą liczyć pracownicy spółki mierzący się z trudnymi sytuacjami życiowymi, jak i organizacje pozarządowe.

W latach 2022–2023 Fundacja Pracownicza przeznaczyła 8,5 mln zł tylko na lokalne inicjatywy, takie jak wsparcie szkół, przedszkoli, ochotniczych straży pożarnych, organizacji zdrowotnych, edukacyjnych i sportowych.
Co ważne – wiele z tych działań rozpoczęło się od samych pracowników. To oni dostrzegają lokalne potrzeby i często sami inicjują pomoc – czy to remont świetlicy, czy wsparcie dla pobliskiej szkoły. To
wszystko składa się na spójną i autentyczną kulturę troski, odpowiedzialności i zaangażowania.

Firma jest także znanym mecenasem sportu, promując ideę aktywnego wypoczynku napędzanego siłą ludzkich mięśni. Firma lokalnie wspiera Bieg Europejski w Gnieźnie, jak również Bieg Namysłowian. Globalnie jest oficjalnym sponsorem Tour de France – największego wyścigu kolarskiego na świecie.