Bez przeszkód oceny na OLX mogli wystawiać ci, którzy nic nie kupili, a osoby, które dokonały zakupu, nie zawsze miały taką możliwość. Mylący system ocen na OLX skończył się gigantyczną karą od UOKiK. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nie po raz pierwszy zakwestionował praktyki Grupy OLX. Wcześniej nakazał spółce zmianę praktyk dotyczących dostawy.
OLX z niejasnym systemem ocen
OLX.pl to jeden z najpopularniejszych serwisów ogłoszeniowych w Polsce. Przedsiębiorcy i osoby fizyczne sprzedają tu nowe i używane produkty oraz usługi. Decyzje zakupowe z pewnością ułatwiać powinny opinie innych użytkowników. W teorii w OLX opinie wystawiać mogli użytkownicy oznaczeni jako "kupujący". Do prezesa UOKiK docierały jednak sygnały od użytkowników, iż nie zawsze działa to w ten sposób. Reklama
"Dostałam negatywną opinię od użytkownika, z którym się choćby nie kontaktowałam. Ani telefonicznie, ani na OLX nie mam wiadomości od tego Pana" - informuje UOKiK w komunikacie, cytując komentarz użytkowniczki.
Prezes UOKiK tłumaczy, iż użytkownicy OLX nie mieli świadomości, iż "ocena może być wystawiona przez osobę, która nie dokonała zakupu, a choćby taką, z którą nie mieli żadnego kontaktu".
"Platforma umożliwiała wystawienie opinii na podstawie 'doświadczenia transakcyjnego'. Oceniać mogli też ci, którzy tylko zapytali o produkt, bądź wyświetlili dane kontaktowe przy ofercie. To mogło wprowadzać konsumentów korzystających z portalu w błąd i naruszać ich interesy" - mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Z badań przeprowadzonych na zlecenie UOKiK wynika, iż opinie są istotnym źródło informacji przed podjęciem decyzji zakupowej dla 86 proc. osób, które kupują w internecie.
Ponad 3 lata wprowadzania w błąd użytkowników OLX
UOKiK dodaje, iż "Grupa OLX stosowała kilkuetapową metodę obliczania ogólnej oceny użytkownika (...) Przypisywała wyższą wagę ocenom pozytywnym niż negatywnym, a dodatkowo oceny mieszczące się poniżej połowy w skali były kwalifikowane i prezentowane jako pozytywne", czytamy w komunikacie Urzędu.
"Prezes UOKiK sprawdził, kto i kiedy mógł wystawić opinię w serwisie OLX.pl, jaki algorytm stosowała spółka do obliczenia końcowych ocen użytkowników i jak informowała o zasadach obowiązujących na platformie. Za praktyki wprowadzające w błąd nałożył na Grupę OLX karę ponad 28 mln zł" - czytamy w czwartkowym komunikacie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Wspomniane praktyki spółka stosowała od listopada 2020 roku do 31 lipca 2024 roku, co oznacza, iż użytkownicy byli wprowadzani w błąd przez ponad 3,5 roku. Decyzja o karze w wysokości 28 420 869 nie jest prawomocna. Spółce przysługuje odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.