Branża transportowa w Polsce to nie tylko koło zamachowe gospodarki, ale też sektor pełen trudności, z którymi przedsiębiorcy muszą mierzyć się każdego dnia. Najnowszy raport DKV Mobility rzuca światło na to, jak wygląda aktualna sytuacja flot samochodowych – od aut osobowych, przez dostawcze, po ciężarowe – i nie pozostawia złudzeń: wyzwania branży transportowej są poważne, a jej przyszłość choć obiecująca, wymaga konkretnych decyzji.
Jakie są wyzwania branży transportowej
Transport drogowy w Polsce odpowiada za około 6–8% PKB, a jego rola w polskiej gospodarce jest nie do przecenienia. Floty pojazdów obsługują logistykę w niemal każdej gałęzi gospodarki. Od handlu detalicznego po przemysł ciężki – bez sprawnego transportu nic się nie dzieje. Ale właśnie ta centralna pozycja sprawia, iż każde drgnięcie rynku, każda zmiana w przepisach czy w dostępności kierowców, odbija się echem na setkach firm. Raport DKV Mobility, stworzony na podstawie rozmów z przedsiębiorcami z końca ubiegłego roku, pokazał jednoznacznie: wyzwania branży transportowej są poważne, a polskie floty walczą o przetrwanie w czasach wysokich kosztów, rosnących oczekiwań ekologicznych i dramatycznych braków kadrowych.
Jednym z pozytywnych wniosków raportu jest jednak stosunkowo niski średni wiek pojazdów flotowych. W przypadku samochodów osobowych aż 74,7% pojazdów ma mniej niż pięć lat. W segmencie ciężarówek to 73,2%, a wśród lekkich dostawczaków – 68,9%. To efekt dobrze przemyślanych decyzji zakupowych, korzystnych warunków podatkowych i nacisków środowiskowych.
Dane wyraźnie pokazują, iż polski transport ciężarowy pozostaje w trendzie odmładzania floty, co ma najważniejsze znaczenie nie tylko dla efektywności operacyjnej, ale także spełniania coraz bardziej restrykcyjnych wymagań środowiskowych w Unii Europejskiej – podkreśla Jerzy Jezuit, Area Sales Manager DKV Mobility.
Jednak nie wszyscy mogą pozwolić sobie na takie inwestycje. Choć ponad 18% firm deklaruje aktywne odmładzanie floty, niemal 23% przyznaje, iż ich auta stopniowo się starzeją. Co ciekawe, prawie połowa przedsiębiorstw (46,4%) nie odnotowała żadnej większej zmiany w strukturze floty od pięciu lat – co może świadczyć o stagnacji lub braku środków na modernizację.

Z raportu DKV jasno wynika: jeżeli firmy inwestują, to najchętniej w nowe auta. Wśród flot osobowych 66,5% firm wybiera modele prosto z salonu. W transporcie ciężarowym ta liczba spada do 50,7%, a wśród lekkich dostawczych – do 52,8%. Ale nie jest to zachwyt nad nowinkami technologicznymi. Chodzi o konkretne zyski: niższe koszty eksploatacji, mniejsze ryzyko awarii, lepsze warunki podatkowe.
Floty osobowe są najdynamiczniej odnawianym segmentem na rynku. Widoczna skłonność do inwestowania w nowe pojazdy wynika zarówno z korzyści podatkowych, jak i dążenia firm do minimalizowania kosztów serwisowania starszych aut – wyjaśnia Michał Wadowski, Sales Fleet Manager DKV Mobility.

Alternatywne napędy? Ostrożność przede wszystkim
Elektromobilność w Polsce wciąż raczkuje – szczególnie poza segmentem flot osobowych. Aż 34,2% zarządców tych flot deklaruje gotowość do przesiadki na auta elektryczne. Wśród dostawczych to 25,5%. Ale w transporcie ciężarowym entuzjazm wyraźnie słabnie – ponad połowa firm (53,6%) nie planuje żadnych zmian w napędzie.
Największy potencjał przewiduje się w technologii wodorowej (16%), choć to wciąż pieśń przyszłości. Przeszkodą pozostaje brak infrastruktury – stacji ładowania, punktów tankowania wodoru, a choćby klarownych przepisów i zachęt inwestycyjnych.

Raport pokazuje, iż w ciągu ostatnich pięciu lat infrastruktura drogowa w Polsce uległa poprawie – tak twierdzi zdecydowana większość firm. Ale to nie znaczy, iż jest idealnie. Aż 50% respondentów zwraca uwagę na wyraźne różnice regionalne. W niektórych województwach dostęp do nowoczesnych dróg, parkingów i stacji obsługi przez cały czas pozostawia wiele do życzenia.
W porównaniu z Europą Zachodnią, polska infrastruktura – szczególnie ta dla ciężarówek – wciąż odstaje. Tylko 23,6% uważa, iż jesteśmy powyżej europejskich standardów, natomiast aż 30% ocenia, iż poziom infrastruktury jest u nas niższy niż na Zachodzie.

Koszty rosną a kierowców brak
Jeśli chodzi o kolejne wyzwania branży transportowej, wielkim ciosem dla flot są rosnące koszty utrzymania pojazdów. Paliwo, naprawy, leasing, ubezpieczenia – wszystko drożeje. Dla 17,2% flot osobowych i 17,9% ciężarowych te wydatki to w tej chwili największe wyzwanie. Co gorsza, sytuacja ta się pogłębia. W przypadku flot dostawczych niemal 25% firm wskazało serwis i utrzymanie pojazdów jako główny problem, a 19,5% narzeka na koszty finansowania nowych aut. Wzrost rat leasingowych, zmiany stóp procentowych i nieprzewidywalność rynku tylko potęgują stres właścicieli firm.
Jeśli coś może jeszcze bardziej podkopać pozycję branży, to braki kadrowe. DKV podaje, iż w Polsce brakuje około 200 tysięcy kierowców. To ogromna liczba, która przekłada się na konkretne problemy: ograniczoną możliwość realizowania zleceń, przestoje, utracone kontrakty i rosnące wynagrodzenia. Szczególnie trudna jest sytuacja w transporcie ciężkim, gdzie wymagane są dodatkowe kwalifikacje, a młodych ludzi do zawodu nie przybywa. Brakuje nie tylko kierowców, ale i chętnych do nauki zawodu. A przecież bez kierowców żaden, choćby najnowocześniejszy pojazd, nie zrobi ani jednego kilometra.
Raport DKV Mobility to nie tylko diagnoza, ale też jasny sygnał dla branży i decydentów: polski transport potrzebuje wsparcia, mądrych inwestycji i realnych reform. Firmy robią, co mogą – inwestują w nowe pojazdy, walczą o kierowców, próbują wdrażać ekologiczne rozwiązania. Ale bez solidnego zaplecza – zarówno finansowego, jak i infrastrukturalnego – trudno będzie utrzymać konkurencyjność na europejskim rynku.
Celem naszego badania była analiza kluczowych aspektów związanych z funkcjonowaniem flot transportowych w Polsce. w tej chwili nasi Klienci stawiają na nowoczesne pojazdy zasilane tradycyjnymi paliwami, ale wielu z nich już planuje przejście na paliwa alternatywne. Naszym zadaniem jako DKV Mobility jest zapewnienie im szerokiej sieci akceptacji umożliwiającej tankowanie, ładowanie czy uzupełnienie paliwa. Stale rozwijamy funkcjonalności i pakiet dostępnych usług, aby ułatwić im maksimum istotnych kwestii operacyjnych w codziennym prowadzeniu biznesu – wskazuje Anna Biekionis, Country Manager DKV Mobility.
Szykuje się strajk przewoźników! Tiry zablokują centrum miasta
Znajdziesz nas w Google News