W ubiegłym roku otworzyliśmy 66 sklepów w Polsce i planujemy utrzymać to samo tempo wzrostu też w 2025 r. Nieustannie rozwijamy również łańcuch dostaw w Polsce z lokalnymi centrami dystrybucyjnymi, aby wszystkie sklepy były regularnie zaopatrywane w odpowiednie produkty – mówi redakcji OmnichannelNews.pl Paweł Essel, Dyrektor Generalny Action w Polsce.
Niedawno Action uruchomił 400. sklep w Polsce. Oznacza to, iż średnio sieć otwiera 50 sklepów rocznie. Ile nowych salonów rocznie będzie powstawać w najbliższych latach?
Paweł Essel: Niestety nie możemy ujawnić szczegółowych planów ani założeń dotyczących otwarć sklepów w poszczególnych krajach. Mogę zdradzić, iż w ubiegłym roku otworzyliśmy 66 sklepów w Polsce i planujemy utrzymać to samo tempo wzrostu też w 2025 r. Ciągle widzimy duże zainteresowanie klientów sklepami Action w wielu lokalizacjach, dlatego przez cały czas będziemy otwierać kolejne obiekty, aby sprostać oczekiwaniom konsumentów.
Warto podkreślić, iż bardzo cieszymy się z pozytywnego odbioru Action przez polskich klientów i z tego, z jakim entuzjazmem przyjmowana jest nasza formuła. Action oferuje 6.000 dobrej jakości produktów w 14 kategoriach w najniższych cenach. Tylko jedna trzecia naszego asortymentu jest stała, a co tydzień wprowadzamy 150 nowych produktów. Oznacza to, iż nasza oferta jest zaskakująca, aktualna i dostosowana do potrzeb klientów. Jest to najważniejszy element naszego sukcesu i odróżnia nas od innych sprzedawców detalicznych.

Biorąc pod uwagę sytuację na rynku powierzchni handlowych w Polsce, jakich lokalizacji szukacie pod nowe sklepy?
Standardowy sklep Action nie jest zlokalizowany przy głównych ulicach handlowych. Jego całkowita powierzchnia wynosi od 850 do 1100 mkw.. To optymalna przestrzeń do prezentacji wszystkich produktów i zapewnienia naszym klientom komfortowych zakupów: szerokie alejki i niskie półki tworzą otwartą i przyjazną atmosferę. Jednak w poszczególnych krajach mogą występować różnice w zależności od specyfiki danego sklepu oraz dostępności lokalizacji. Należy dodać, iż wszystkich krajach Action sprawdził się w każdym środowisku handlowym, niezależnie od tego, czy jest to centrum handlowe, pasaż, park handlowy czy niezależna lokalizacja. Dzięki temu jesteśmy bardziej elastyczni.
Nasze kryteria obejmują jednak następujące minimum:
- dostępne miejsca parkingowe dla klientów,
- preferowane lokalizacje o dużym natężeniu ruchu, ale z możliwością otwierania wolnostojących sklepów,
- dobra widoczność,
- łatwy dostęp.
Rosnąca sieć sprzedaży to również większe wymagania logistyczne. Jakie działania z tego zakresu są podejmowane?
Efektywność jest wpisana w DNA naszej firmy. Action jest bardzo wydajne i proste: jedna marka, jeden format sklepu, jeden model operacyjny.
Oznacza to:
- 2 967 jednakowych sklepów w 13 krajach, oferujących te same produkty,
- zaopatrywanie się w dużych ilościach u naszych dostawców i partnerów, co umożliwia wydajną produkcję i dobre warunki zakupu,
- model operacyjny z prostymi i jasnymi zasadami biznesowymi, mającymi na celu utrzymanie kosztów na jak najniższym poziomie.
Transport jest również bardzo wydajny: dwupokładowe naczepy pozwalają na zmieszczenie większej liczby towarów. Zmniejsza to zapotrzebowanie na pojazdy i kierowców, oszczędzając zarówno pieniądze, jak i zasoby.
Nieustannie rozwijamy również łańcuch dostaw w Polsce z lokalnymi centrami dystrybucyjnymi, aby wszystkie sklepy były regularnie zaopatrywane w odpowiednie produkty. w tej chwili mamy w Polsce trzy centra dystrybucyjne: pierwsze zostało otwarte w Osłej i działa od listopada 2019 roku. Kolejne DC zostało otwarte w Bieruniu w lutym 2022 roku, a trzecie, w Zakroczymiu, otworzyliśmy w czerwcu ubiegłego roku 2023.

Konkurencja na rynku dyskontów spożywczych jest coraz większa. Jakimi elementami i działaniami chcecie budować swoją przewagę rynkową?
Oferujemy produkty w 14 różnych kategoriach i konkurujemy z wieloma różnymi sprzedawcami detalicznymi. Wierzymy, iż sukces Action opiera się na naszej unikalnej formule, oferującej 6000 dobrej jakości produktów w 14 kategoriach po najniższej cenie. Tylko jedna trzecia asortymentu jest stała, a co tydzień wprowadzamy 150 nowych produktów. Oznacza to, iż nasza oferta jest zaskakująca, aktualna i dopasowana do potrzeb konsumentów. Jest to najważniejszy element sukcesu marki i odróżnia nas od innych sprzedawców detalicznych.
Jakie są najważniejsze inicjatywy Action związane z realizacją strategii ESG?
W ramach swojej strategii Action chce uczynić zrównoważony rozwój przystępnym. Poprzez Program Zrównoważonego Rozwoju Action realizujemy postępy w czterech obszarach: ludzie, planeta, produkt i partnerstwo. Kilka z najważniejszych informacji, które ogłosiliśmy niedawno:
- Action dąży do ograniczenia emisji gazów cieplarnianych (GHG) w całym swoim obszarze działalności. W lutym 2025 r. krótkoterminowe cele redukcji emisji Action zostały zatwierdzone przez inicjatywę Science Based Targets (SBTi).
- Marka zdecydowała się zwiększyć swój cel redukcji emisji gazów cieplarnianych w zakresie 1 i 2 do 75 proc. do 2030 r. (poprzednio 60 proc.). Sieć zmniejszyła emisje gazów cieplarnianych w wartościach bezwzględnych z własnej działalności (zakres 1 i zakres 2) o 51 proc. w porównaniu z rokiem bazowym 2021. Postęp w 2024 r. wynikał z osiągnięcia celu 100 proc. sklepów bez gazu i 100 proc. oświetlenia LED w sklepach, biurach i centrach dystrybucyjnych. 90 proc. energii elektrycznej zużywanej przez Action pochodzi w tej chwili z czystych, odnawialnych źródeł. W oparciu o ten postęp, Action zobowiązuje się również, iż 80 proc. jego dostawców będzie miało określone cele naukowe w obszarze emisji do 2029 r. (zakres 3). w tej chwili około 12 proc. z nich ma już takie cele.
- Action i Fundacja Johana Cruyffa otworzyły niedawno pierwszy „Cruyff Court uruchomiony przez Action” w Paryżu. Od 2022 r. Action i Fundacja Cruyffa mają wspólną wizję zachęcania dzieci do aktywności i uprawiania sportu w celu poprawy ich zdrowia fizycznego i psychicznego. Rozszerzając swoją współpracę, Action i Fundacja Cruyff zobowiązały się teraz do budowy Cruyff Courts w wybranych dzielnicach wokół sklepów Action we Francji, Niemczech, Holandii, Hiszpanii i Belgii w ciągu najbliższych trzech lat, zapewniając dzieciom w tych lokalizacjach bezpieczne i dobrze utrzymane boiska sportowe.
Rozmawiał: Łukasz Izakowski