PKP Intercity i PGE Energetyka Kolejowa podpisały umowę na dostawy energii elektrycznej, która zasili pociągi przewoźnika. W ramach kontraktu PGE Energetyka Kolejowa dostarczy łącznie 2 TWh energii w latach 2026–2027, z możliwością przedłużenia umowy na 2028 rok. Aż 602 GWh z zakontraktowanej energii pochodzić będzie ze źródeł odnawialnych.

Umowa obejmuje dostawę energii trakcyjnej wraz z usługą dystrybucji, niezbędnej do zasilania elektrycznych lokomotyw i zespołów trakcyjnych PKP Intercity. W 2026 roku 25% energii wykorzystywanej przez przewoźnika będzie pochodziło z OZE, a w 2027 roku udział ten wzrośnie do 35%. Spółka planuje, by do 2030 roku aż połowa całkowitego zużycia energii pochodziła z odnawialnych źródeł.
Porozumienie to jest kolejnym krokiem w kierunku dekarbonizacji transportu kolejowego i realizacji strategii „Zielone Intercity”. Ilość energii z OZE zakontraktowanej na potrzeby PKP Intercity będzie odpowiadać rocznemu zużyciu przez wszystkie zespoły trakcyjne, takie jak ED250 (Pendolino), ED160 (Flirt), ED161 (Dart) czy ED74 („Edyty”).
Dzięki temu rozwiązaniu emisja CO₂ w 2026 roku zostanie zmniejszona o około 150 tys. ton, a w 2027 roku – o około 220 tys. ton. To tyle, ile byłby w stanie pochłonąć las o powierzchni około 40 tys. hektarów.
Jednocześnie spółka zakłada, iż już od 2026 roku całość energii nietrakcyjnej – wykorzystywanej m.in. w warsztatach, zapleczach technicznych i budynkach – pochodzić będzie wyłącznie ze źródeł odnawialnych.
Podpisana umowa wpisuje się w ogólnokrajową strategię dekarbonizacji kolei, realizowaną w ramach programu Zielona Kolej® oraz działań Centrum Efektywności Energetycznej Kolei (CEEK), którego sygnatariuszami są obie spółki. Celem tych inicjatyw jest redukcja emisji CO₂ o 1 mln ton do 2030 roku, a w dalszej perspektywie – osiągnięcie pełnej neutralności klimatycznej polskiego transportu kolejowego.