PGE Energetyka Kolejowa przewodzi inicjatywie bezpieczeństwa pracy na kolei

5 godzin temu

Związek Pracodawców Kolejowych zainaugurował Prezydencję Bezpieczeństwa – inicjatywę, której celem jest wspólne działanie na rzecz poprawy bezpieczeństwa pracy na kolei. Projekt realizowany jest pod honorowym patronatem Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, dra inż. Ignacego Góry, oraz Głównego Inspektora Pracy, Marcina Staneckiego. Pierwszą Prezydencję objęła PGE Energetyka Kolejowa, koncentrując się na pracy w torach czynnych.

Prezydencja Bezpieczeństwa ma charakter rotacyjny i powierzana jest członkom Związku Pracodawców Kolejowych (ZPK) – spółkom z branży kolejowej – którzy przez dziewięć miesięcy mają kierować pracami praktyków i ekspertów, analizując wybrany obszar ryzyka i opracowując konkretne rozwiązania. PGE Energetyka Kolejowa, w trakcie pierwszego rotacyjnego przywództwa, skupi się na temacie „Praca i przebywanie w torach czynnych” – jednym z najbardziej wymagających i niebezpiecznych obszarów działalności kolejowej.
Za koordynację całego projektu odpowiada ZPK – organizacja zrzeszająca kluczowych pracodawców branży kolejowej.

– Zadaniem Związku Pracodawców Kolejowych jest nie tylko reprezentowanie interesów branży, ale także inicjowanie działań, które realnie wpływają na poprawę warunków pracy. Prezydencja Bezpieczeństwa to narzędzie, które pozwala nam systemowo podejść do kwestii ryzyka zawodowego i wdrażać rozwiązania oparte na wiedzy i doświadczeniu całego sektora. To przykład, jak cała branża kolejowa może działać wspólnie i odpowiedzialnie – zaznacza Piotr Wyborski, Przewodniczący Rady Głównej Związku Pracodawców Kolejowych.

Wspólne wyzwania, wspólne działania

W spotkaniu inauguracyjnym, które zapoczątkowało działania w ramach Prezydencji Bezpieczeństwa, wzięli udział Prezes Urzędu Transportu Kolejowego – dr inż. Ignacy Góra oraz Główny Inspektor Pracy – Marcin Stanecki. Obecni byli również członkowie Rady Głównej ZPK oraz liderzy branży kolejowej.

Wygłoszone prezentacje oraz dyskusja podczas spotkania pokazały, iż mimo obowiązujących i wdrażanych przepisów, instrukcji oraz regulaminów, liczba incydentów i wypadków podczas prac przy torach jest przez cały czas zbyt wysoka. Wskazuje to na potrzebę dalszego doskonalenia praktyk operacyjnych, skuteczniejszej koordynacji działań oraz lepszej komunikacji – zwłaszcza w kontekście pracy podwykonawców, którzy często nie są związani z branżą kolejową i nie zawsze są odpowiednio przygotowani do pracy w specyficznych warunkach infrastruktury kolejowej.

– Bezpieczeństwo prac na torach czynnych to obszar wymagający nieustannej uwagi i doskonalenia. Tylko dzięki wspólnym wysiłkom wszystkich uczestników rynku kolejowego – zarządców infrastruktury, przewoźników, wykonawców i podwykonawców robót, a także instytucji nadzorujących – możemy skutecznie ograniczać ryzyko wypadków i chronić zdrowie i życie pracowników oraz pasażerów. Dla Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego bezpieczeństwo jest najwyższą wartością. Każda inicjatywa, która prowadzi do podniesienia standardów w tym zakresie, jest niezwykle cenna i zasługuje na pełne wsparcie – mówi dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.

Idź do oryginalnego materiału