Pierwszy odcinek Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej gotowy. Kierowcy już korzystają

4 godzin temu

18 czerwca 2025 roku kierowcy mogą już korzystać z pierwszego fragmentu Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej – nowej trasy ekspresowej S7 między Chwaszczynem a Żukowem. To blisko 16-kilometrowy odcinek uruchomiony dziś rano przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad.

Równocześnie oddano do ruchu część obwodnicy Żukowa w ciągu DK20 prowadzącą w kierunku Glincza. To najważniejszy etap prac przed wakacjami – ostatni fragment drogi ekspresowej oddany przed sezonem letnim.

S7 Chwaszczyno–Żukowo otwarte! Co zyskali kierowcy?

Nowy odcinek S7 łączy węzeł Chwaszczyno z Żukowem, odciążając dotychczas przeciążoną DK20. Trasa stworzy alternatywę dla osób podróżujących z Kościerzyny do Trójmiasta.

GDDKiA

Droga ma dwie jezdnie po dwa pasy ruchu. W ramach inwestycji powstało 28 obiektów inżynierskich – w tym kładka dla pieszych, 16 wiaduktów, trzy mosty, jedno przejście podziemne oraz sześć przejść dla zwierząt. Najdłuższy obiekt sięga ponad 160 metrów długości. Ponadto zamontowano ponad 19 tysięcy metrów kwadratowych ekranów akustycznych i blisko 5 tysięcy metrów kwadratowych ekranów przeciwolśnieniowych.

Tymczasowa organizacja ruchu

Na węźle Żukowo wprowadzono tymczasowe zwężenie jednej z łącznic w kierunku Glincza – na odcinku około 400 metrów ruch odbywa się jednym pasem, dalej trasa prowadzi dwoma pasami do ronda w Glinczu.

Docelowe połączenie obwodnicy Żukowa z DK7 w Lniskach ma być gotowe do końca roku. W międzyczasie ruch wahadłowy na około 300 metrach DK7 jest spowodowany budową ronda.

Równocześnie zamknięto tymczasowy bajpas Trasy Chwaszczyńskiej łączący z DK20. w tej chwili kierowcy dojeżdżają przez ulicę Brunona Synaka i Rdestową, korzystając z węzłów Dąbrowa, Miszewo i Koleczkowo, aby wrócić na S6 i dojechać do Chwaszczyna.

W rejonie węzła Chwaszczyno realizowane są prace nad brakującymi łącznicami zapewniającymi pełne połączenie między S6 a OMT. Roboty, realizowane w ramach organizacji tymczasowej, potrwają około trzech miesięcy.

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Drugi etap: Żukowo–Gdańsk Południe

Drugą część inwestycji – odcinek Żukowo–węzeł Gdańsk Południe – planuje się oddać do końca bieżącego roku.

Na węzłach Żukowo, Lublewo Gdańskie i Gdańsk Południe prowadzone są roboty ziemne, konstrukcyjne i wykończeniowe – między innymi estakady nad Radunią, prace żelbetowe przy wiaduktach oraz poszerzanie nawierzchni. Wyburzono także stary wiadukt ulic Sadowej i Podgórnej nad S6 – w jego miejscu powstanie nowy, szerszy obiekt, dostosowany do trzech pasów ruchu.

Latem rozpoczną się prace związane z likwidacją tymczasowych rond i przywróceniem docelowych łącznic, co poprawi płynność ruchu w rejonie węzła Gdańsk Południe.

Po ukończeniu całej Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej, liczącej 32 kilometry, nowa S7 zintegruje się z istniejącą S6, Południową Obwodnicą Gdańska i autostradą A1, tworząc spójne połączenie Trójmiasta z centralną i południową Polską.

Obwodnica Żukowa, licząca około 6 kilometrów, wyprowadzi tranzyt z centrum miasta, zwiększając płynność ruchu i odciążając lokalne drogi.

Inwestycja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach programu FEnIKS. Wartość projektu to blisko 2,9 miliarda złotych, z czego ponad 1 miliard stanowi dofinansowanie unijne.

Otwarcie 16 kilometrów pierwszego etapu Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej to istotny krok w stronę rozładowania letnich korków i poprawy komfortu podróży w regionie.

Znajdziesz nas w Google News
Idź do oryginalnego materiału