Siedem firm i osiem konsorcjów znalazło się wśród podmiotów, które chcą zaprojektować i wybudować bocznicę kolejową CPK. Spółka otworzyła dziś oferty w przetargu i rozpoczęła ich analizę przed wyłonieniem wykonawcy. Bocznica kolejowa, będąca elementem infrastruktury niezbędnej do funkcjonowania Lotniska CPK, powstanie najpóźniej pod koniec 2029 r. na północny – zachód od lotniska. Wartość zamówienia to blisko 300 mln zł brutto.
Bocznica kolejowa o długości blisko 5 km powstanie w ramach projektu „Budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego wraz z urządzeniami i obiektami niezbędnymi do jego funkcjonowania – budowa bocznicy kolejowej na odcinku linia kolejowa nr 3 – Centralny Port Komunikacyjny”. W pierwszym etapie będzie wykorzystywana jako miejsce przeładunku materiałów na potrzeby budowy Lotniska CPK, węzła kolejowego i linii 85, łączącej w standardzie KDP Warszawę z Łodzią. W kolejnym, po zakończeniu budowy portu lotniczego, będzie pełniła rolę bocznicy paliwowej.
Warunki przetargu w formule „projektuj i buduj” zakładały:
- przygotowanie dokumentacji projektowej, w tym projektu budowlanego oraz pozyskania niezbędnych uzgodnień i decyzji umożliwiających wnioskowanie o pozwolenie na budowę
- wykonanie robót budowlanych oraz uzyskanie pozwolenia na użytkowanie linii na odcinku od obszaru włączenia w linię kolejową nr 3 do obszaru przyszłego terminala towarowego CPK
Z uwagi na zbieżność śladu bocznicy z linią CMK Północ (bocznica będzie skrajnym, zachodnim torem fragmentu odcinka CPK – Płock – Włocławek), wykonawca projektowanej infrastruktury dostosuje ją do parametrów docelowych linii w zakresie nasypów kolejowych, obiektów mostowych i inżynieryjnych.
W przetargu znalazło się 15 ofert, wszystkie mieszczą się w kosztorysie. Teraz spółka CPK przystąpi do ich weryfikacji i analiz oraz oceny ofert pod kątem ceny.
Zgodnie z harmonogramem wyłoniony wykonawca będzie miał 36 miesięcy od momentu podpisania umowy na zrealizowanie zadania. W kolejnym kroku planowane jest wspólne z PKP PLK postępowanie przetargowe na włączenie bocznicy w istniejącą linię kolejową nr 3 (LK3).
Lista oferentów w przetargu na projektowanie i budowę bocznicy kolejowej CPK:
- ROVERPOL sp. z o.o. (lider konsorcjum) i ROVER INFRAESTRUCTURAS SA (Hiszpania – partner)
- Aldesa Construcciones Polska (lider konsorcjum) i Aldesa Construcciones SA oraz COALVI SA (Hiszpania – partnerzy)
- INTOP SA
- TORPOL SA
- TRAKCJA SA
- Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor sp. z o.o.
- BUDIMEX SA
- Colas Rail Polska sp. z o.o. (lider konsorcjum) i Mostostal Warszawa SA – (partner)
- STRABAG sp. z o.o.
- PORR SA
- Torkol sp. z o.o. (lider konsorcjum) i Primost Południe sp. z o.o. (partner)
- Zakład Robót Komunikacyjnych – DOM z Poznania sp. z o.o. (lider konsorcjum) i NDI Energy sp. z o.o, E=R=G sp. z o.o. sp. k., NDI Sopot SA – (partnerzy)
- TRACK TEC CONSTRUCTION sp. z o.o. (lider konsorcjum) i UNIBEP SA [oddział Infrastruktury UNIBEP SA w Białymstoku] (partner)
- Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe sp. z o.o. – (lider konsorcjum) i Poleko Budownictwo sp. z o.o. (partner)
- DUNA POLSKA SA (lider konsorcjum) i ZUE SA (partner)
Źródło: CPK
Zobacz również: