Na pokładzie Elektrycznego Zespołu Trakcyjnego ED160 Flirt odbyły się pierwsze w Polsce testy łączności satelitarnej Starlink. Możliwe to było dzięki współpracy PKP Intercity z firmą ACO Solutions.
Dostęp do Internetu w poruszającym się pociągu jest wyzwaniem, z którym mierzą się przewoźnicy na całym świecie. Jedyną technologią (obecnie), zapewniającą dostęp do sieci na pokładzie pociągu dla pasażerów jest łączność GSM, działająca w oparciu o stacje bazowe BTS. Wzdłuż szlaków kolejowych, przebiegających przez lasy, pola, doliny i góry, infrastruktura operatorów telekomunikacyjnych charakteryzuje się mniejszym zagęszczeniem stacji bazowych niż w aglomeracjach miejskich – oznacza to, iż dostęp do Internetu może być niestabilny i wpływać na poprawność działania wewnętrznych systemów oraz Wi-Fi dla pasażerów.
PKP Intercity wyposaża składy w sieć Wi-Fi
Odpowiedzią na ten problem są wielomodemowe routery Peplink zdolne do agregacji łączy kilku źródeł sieci, redukując ryzyko przerwy w łączności. Co jednak, jeżeli naziemna infrastruktura nie będzie dostępna? Takie pytanie postawili przedstawiciele PKP Intercity, szukając rozwiązania na sytuacje kryzysowe.
ACO Solutions, connectivity solutions provider, firma odpowiedzialna za wprowadzenie technologii Peplink do wybranych taborów PKP Intercity, zaproponowała przeprowadzenie przełomowych testów łączności satelitarnej Starlink – sieci opartej o konstelację ponad 7000 niskoorbitowych satelitów (LEO).

Cel testów
- Określenie stabilności działania połączenia przy pełnej prędkości osiąganej przez pociąg (160 km/h)
- Zweryfikowanie wpływu na połączenie podczas przejazdu pociągu pod wiatami, mostami i wiaduktami
- Sprawdzenie jakości połączenia w zróżnicowanym terenie: miasta, tereny zurbanizowane, lasy, pola i wąwozy
- Porównanie stabilności i wydajności Internetu Starlink z Internetem GSM w miejscach, gdzie zasięg operatorów telekomunikacyjnych był ograniczony lub niedostępny
- Zbadanie jakości połączenia w wyniku połączenia sieci GSM oraz Internetu Starlink
Charakterystyka testów
- Testy zostały przeprowadzone przy użyciu terminala Starlink Flat High Performance, dedykowanego urządzenia do zapewnienia łączności w ruchu podczas dużych prędkości, do 280 km/h.
- Terminal Starlink podłączony został do znajdującego się w pociągu urządzenia Peplink, rekomendowanego przez SpaceX routera dla zastosowań biznesowych.
- Testy łączności odbyły się na trzech trasach:
- Warszawa – Miechów
- Miechów – Tczew
- Tczew – Warszawa
- Pomiary odbywały się na pokładzie pociągu bez udziału pasażerów.
- Router Peplink wyposażony był w karty SIM trzech różnych operatorów.
Infrastruktura naziemna czy z Internet z kosmosu?
W wyniku trwających ponad 12 godzin testów zebrane zostały interesujące dane. Jakość sygnału poszczególnych operatorów na wyznaczonych trasach była w blisko 15% na granicy dostępności, zapewniając najniższe przepustowości i niestabilne połączenie (złe lub bardzo złe parametry). Gdyby łącze na pokładzie zależało od pracy jednego operatora, nie byłoby możliwości, aby swobodnie przeprowadzić rozmowę lub na bieżąco korzystać z poczty.