PKP CARGO: Podsumowanie wyników za I kwartał 2025 roku

2 dni temu

Grupa PKP CARGO odnotowała spadek kosztów, w tym kosztów świadczeń pracowniczych i kontynuuje działania restrukturyzacyjne, których zwieńczeniem będzie złożenie Planu Restrukturyzacji w czerwcu 2025 roku. Wyniki finansowe za pierwszy kwartał tego roku pokazują skuteczność podjętych działań i poprawę sytuacji. W ciągu trzech miesięcy 2025 roku Grupa zanotowała 48,6 mln zł skonsolidowanej straty netto. To znacząco mniej niż w tym samym okresie ubiegłego roku, kiedy strata wynosiła 118,1 mln zł. Przychody z tytułu umów z klientami wyniosły 928 mln zł.

W pierwszym kwartale 2025 roku zysk operacyjny bez uwzględnienia amortyzacji (EBITDA) wyniósł blisko 75 mln zł. Strata na działalności operacyjnej (EBIT) wyniosła 20,4 mln zł. W wynikach za pierwsze trzy miesiące tego roku widać efekty działań restrukturyzacyjnych przeprowadzonych w 2024 roku. Koszty świadczeń pracowniczych zmniejszyły się z 521 mln zł w I kwartale 2024 roku do prawie 410 mln zł w pierwszych trzech miesiącach roku 2025.

Pierwszy kwartał tego roku był okresem, w którym kontynuowaliśmy działania restrukturyzacyjne i dzięki ochronie, którą zagwarantowało nam postępowanie sanacyjne ustabilizowaliśmy sytuację w Spółce. Intensywnie rozwijamy nowe korytarze transportowe, poszerzamy nasze zasoby, żeby rozbudowywać korytarz Bałtyk-Adriatyk, a także nasza obecność na trasach do Hamburga i Rotterdamu. Przygotowujemy projekt centralnego hubu, który udrożni korytarze północ-południe oraz wschód-zachód. Jesteśmy też w trakcie finalizowania umów pozyskania nowoczesnego taboru multifunkcyjnego, co wpisuje się w naszą strategię rozwoju transportu intermodalnego i pozwoli jeszcze intensywniej rozwijać naszą obecność w korytarzach w Europie. – Agnieszka Wasilewska-Semail, prezes PKP CARGO S. A. w restrukturyzacji.

PKP CARGO S.A. w restrukturyzacji finalizuje także nowe umowy. Wśród podpisanych ostatnio jest m.in. przewóz węgla z kopalni Bogdanka do Elektrowni Połaniec o wartości 48,5 mln zł, który będzie realizowany od 1 kwietnia 2025 do 31 marca 2027 roku. Zawarto też umowy handlowe ze spółkami z Grupy Azoty, których przedmiotem będą przewozy towarowe w komunikacji krajowej, eksporcie, imporcie i na odcinkach zagranicznych oraz umów z Grupą Azoty Zakłady Azotowe Puławy oraz Grupą Azoty na najem wagonów będących własnością Spółki. Umowy obowiązywać będą do 31.08.2027 roku. Maksymalna łączna wartość tych umów w to ponad 233 mln zł netto.

Działania restrukturyzacyjne, które dotychczas przeprowadzono w PKP CARGO S.A. w restrukturyzacji skoncentrowane były na redukcji zatrudnienia, zakończeniu części umów dzierżawy, wycofaniu się z umów generujących zbędne koszty, sprzedaży majątku, który nie jest efektywny kosztowo do prowadzenia działalności przewozowej, a także dostosowaniu struktury organizacyjnej.

W wynikach za pierwszy kwartał 2025 roku przez cały czas widać skutki przeskalowania i niedopasowania Grupy do obecnego rynku przewozów. Jesteśmy w trakcie przeprowadzania działań restrukturyzacyjnych, które w dłuższym horyzoncie zmienią tę sytuację i doprowadzą PKP CARGO do rentowności i zysków. Dotychczasowe działania pozwoliły już Spółce ograniczyć koszty funkcjonowania. Teraz wchodzimy w etap działań, które pomogą nam poprawić jakość usług oraz konkurencyjność. Cel to pozyskanie nowych zleceń i ustabilizowanie przychodów ze sprzedaży oraz poprawa sytuacji płynnościowej. – Michał Łotoszyński, członek zarządu ds. Finansowych PKP CARGO S. A. w restrukturyzacji.

W ramach przygotowania Planu Restrukturyzacyjnego Spółka prowadzi intensywne prace nad poprawą efektywności operacyjnej poprzez reorganizację i automatyzację procesów operacyjnych oraz utrzymanie dyscypliny kosztowej. Jest to ogromne wyzwanie przy założeniu utrzymania ciągłości pracy przewozowej z gwarancją zachowania bezpieczeństwa przewozów. Spółka wdraża też nowe strategie sprzedażowe, pozwalające na dopasowanie warunków współpracy z klientami do aktualnych potrzeb rynku i poprawę satysfakcji klientów.

Jednym z naszych głównych celów jest zatrzymane procesu utraty rynku. Dokonujemy oceny i weryfikację rentowności realizowanych kontraktów, ale jednocześnie chcemy utrzymywać lub zwiększać skalę działania. Wielkość realizowanych przewozów i zasięg terytorialny powinien nam pozwolić w przyszłości osiągać pozytywne parametry efektywnościowe, które są bardzo trudne do realizacji dla podmiotów o mniejszej skali. – Michał Łotoszyński, członek zarządu ds. Finansowych PKP CARGO S. A. w restrukturyzacji.

Grupa Kapitałowa PKP CARGO realizuje działania w zakresie dopasowanie procesów do wzrostu w perspektywicznych segmentach rynku w szczególności przewozów specjalistycznych i intermodalnych. Segmenty rynku o graniczonych perspektywach wzrostu będą obsługiwane w strategii kosztowej. Trzeba pamiętać, iż przewozy masowe przez cały czas stanowią dla PKP CARGO dużą i bardzo istotną część działalności. W konsekwencji także w tych grupach towarowych rozważana jest stopniowa transformacja taboru w kierunku bardziej efektywnych konstrukcji.

Spółka jest w przededniu złożenia planu restrukturyzacyjnego. Rozumiemy, iż jest to bardzo trudny moment dla instytucji finansowych, aby rozmawiać o finansowaniu nowego taboru, ale szukamy rozwiązania dla sfinansowania taboru tak, aby jak najszybciej rozpocząć unowocześnianie naszych wagonów i platform. – Michał Łotoszyński, członek zarządu ds. Finansowych PKP CARGO S. A. w restrukturyzacji.

Grupa Kapitałowa PKP CARGO jest liderem rynku kolejowych przewozów towarowych w Polsce pod względem udziału w przewiezionej masie towarów, jak i zrealizowanej pracy przewozowej. Udziały rynkowe Grupy Kapitałowej PKP CARGO w I kwartale 2025 roku wyniosły 28,1% w zakresie masy towarowej oraz 26% w pracy przewozowej. Jednak pierwsze trzy miesiące 2025 roku to kolejny z rzędu kwartał spadków w kolejowym transporcie towarowym w Polsce. Wolumen masy towarowej uległ zmniejszeniu o blisko 2,0 mln ton r/r (-3,6% r/r do poziomu 52,2 mln ton), a zrealizowana praca przewozowa spadła o blisko -0,7 mld tkm r/r (-4,7% r/r do poziomu 13,4 mld tkm).

Jesteśmy w szczególnym momencie dla Grupy Kapitałowej PKP CARGO – z jednej strony przeprowadzamy restrukturyzację, optymalizację zasobów i dopasowanie struktur do obecnego rynku. Z drugiej strony mamy do czynienia z trudną sytuacją na rynku kolejowych przewozów towarowych. Kurczące się przewozy węgla, dalszy brak koniunktury w Unii Europejskiej, ograniczony popyt na przewozy w Europie i perturbacje w handlu światowym. Wszystko to wpływało na wyniki całej branży kolejowej w I kwartale 2025 roku, większą konkurencję, presję cenową oraz konieczność szybkiego reagowania na zmieniające się warunki funkcjonowania. – Agnieszka Wasilewska-Semail, prezes PKP CARGO S. A. w restrukturyzacji.

Z danych GUS po dwóch miesiącach 2025 roku wynika, iż największą grupą towarową w transporcie kolejowym wciąż był węgiel kamienny (32% rynku), który wykazuje stałą tendencję spadkową w strukturze przewozów. Spadek przewozów zanotowano także w kategoriach: produkty rolnictwa (-34,2% r/r), produkty rafinacji ropy naftowej (-12,8% r/r), koks, brykiety, gazy (-11,5% r/r). Wzrosty odnotowano w kategoriach kruszywa, kamień, piasek i żwir (+2,1% r/r) oraz rudy żelaza (+69,9% r/r).

Źródło: PKP Cargo
Fot. Sektorkolejowy

Zobacz również:

Grupa PKP CARGO i Panattoni łączą siły, by tchnąć nowe życie w poprzemysłowe tereny w Czechach
Czy jest nadzieja dla PKP CARGO? Ponad 2,4 mld zł straty w 2024 r.
Idź do oryginalnego materiału