PKP Intercity chce wynająć do 32 spalinowych zespołów trakcyjnych

2 dni temu

Narodowy przewoźnik ogłosił przetarg dotyczący 48-miesięcznego wynajmu 22 spalinowych zespołów trakcyjnych (SZT). W postępowaniu zostało uwzględnione również tzw. prawo opcji – pozwalające na rozszerzenie zakresu zamówienia o 10 kolejnych pojazdów.

Wykonawca musi dysponować minimum 32. spalinowymi zespołami trakcyjnymi o prędkości eksploatacyjnej co najmniej 120 km/h. Warunek ten mogą spełniać partnerzy składający ofertę wspólną.

Termin składania ofert upływa 25 września 2025 r. o godz. 1230, a otwarcie nastąpi pół godziny później za pośrednictwem platformy zakupowej PKP Intercity. Oferenci będą związani złożonymi propozycjami do 22 stycznia 2026 r.

Analizując warunki zamówienia, spośród potencjalnych kandydatów na pierwszy plan wysuwa się SKPL Cargo. W 2022 r. spółka kupiła 32 spalinowe pociągi DM90 z Niderlandów – od Nederlandse Spoorwegen (NS). Dwuczłonowe jednostki zostały wyprodukowane pod koniec lat 90. Przystosowanie ich do polskich wymagań trwało niemal rok.

Przetarg wpisuje się w strategię rozwoju taboru PKP Intercity, zakładającą zwiększanie dostępności pojazdów dla linii niezelektryfikowanych. Najem nowoczesnych SZT ma umożliwić spółce elastyczne reagowanie na potrzeby przewozowe i podniesienie komfortu podróży w regionach, gdzie może kursować wyłącznie tabor spalinowy.

Duży popyt na pociągi spalinowe

W Polsce obserwuje się rosnące zapotrzebowanie na nowoczesny tabor spalinowy. W tym roku 3 kontrakty na dostawy takich pociągów zdobyła PESA. Największy polski producent pojazdów szynowych dostarczy jednostki do obsługi linii niezelektryfikowanych dla woj. dolnośląskiego, opolskiego oraz mazowieckiego.

W 2024 r. POLREGIO intensywnie penetrowało rynek niemiecki pod względem zakupu taboru używanego – zarówno spalinowego, jak i elektrycznego. W czerwcu br. dowiedzieliśmy się, iż jest szansa na zakup do 5 SZT z „drugiej ręki”, jednak na ten moment plany te nie znalazły odzwierciedlenia w rzeczywistości. Używany tabor spalinowy udało się nabyć Kolejom Wielkopolskim. Przewoźnik kupił z Włoch 2 trójczłonowe zespoły trakcyjne SA136-PTS wyprodukowane w 2009 r. przez bydgoską PESĘ.

Autor: Damian Malesza
Fot. PKP Intercity – zdjęcie poglądowe

Zobacz również:

PKP Intercity kupi 18 nowych lokomotyw manewrowych
PKP Intercity planuje przetarg na dostawę 26 pociągów rozwijających prędkość do 320 km/h
Idź do oryginalnego materiału