PKP Intercity wnioskuje do EBI o 2,95 mld z na zakup nowego taboru

18 godzin temu

PKP Intercity planuje największe w swojej historii zakupy piętrowych pociągów. Spółka wystąpiła do Europejskiego Banku Inwestycyjnego o finansowanie w wysokości 2,95 mld zł na zakup 42 nowoczesnych elektrycznych zespołów trakcyjnych oraz modernizację 133 wagonów pasażerskich.

Zgodnie z komunikatem opublikowanym przez EBI, projekt ma na celu poprawę jakości usług kolejowych w Polsce oraz wsparcie rozwoju zrównoważonego transportu. Inwestycje te mają również pomóc w ograniczeniu emisji gazów cieplarnianych i zwiększeniu bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Łączny koszt obu projektów szacowany jest na 5,9 mld zł, a pozyskiwane finansowanie z EBI ma stanowić jego istotną część. Jak podkreśla bank, realizacja inwestycji będzie mieć znaczący wpływ na regiony konwergencji, wspierając tym samym spójność terytorialną i rozwój regionalny.

W połowie kwietnia PKP Intercity zaprosiło trzech producentów – Stadler Polska, konsorcjum Siemens Mobility oraz Alstom Polska – do złożenia ofert na dostawę nowych zespołów trakcyjnych. Termin składania ofert upływa 17 lipca 2025 roku.

Według wymagań specyfikacyjnych, każdy z piętrowych pociągów ma przewozić co najmniej 480 pasażerów na stałych miejscach siedzących, w tym minimum 12% w klasie pierwszej. Jednostki będą przystosowane do osiągania prędkości 200 km/h oraz wyposażone w systemy dwunapięciowe, umożliwiające eksploatację także na czeskiej sieci kolejowej. W ramach zamówienia przewidziano prawo opcji na zakup kolejnych 30 składów.

Naszym celem jest zwiększenie liczby przewożonych pasażerów do 110 mln rocznie do 2030 roku – zapowiedział prezes PKP Intercity Janusz Malinowski.

Nowoczesny tabor, szczególnie o dużej pojemności, jest niezbędny do realizacji tego celu, zwłaszcza na najbardziej obciążonych trasach.

PKP Intercity od kilku lat realizuje największy w swojej historii program modernizacji i wymiany taboru. Spółka sukcesywnie inwestuje w nowe wagony, lokomotywy oraz zespoły trakcyjne, korzystając z różnych źródeł finansowania – zarówno środków unijnych, jak i publicznych funduszy w ramach umowy PSC. Przykładem skutecznej współpracy z EBI była m.in. umowa z 2021 roku opiewająca na 2 mld zł.

Nowe piętrowe pociągi mają zapewnić choćby 20 tysięcy dodatkowych miejsc siedzących, co pozwoli na lepsze zarządzanie rosnącą frekwencją, szczególnie w godzinach szczytu i na najbardziej uczęszczanych trasach dalekobieżnych.

Planowana inwestycja to kolejny krok ku unowocześnieniu transportu kolejowego w Polsce, który – wspierany przez instytucje unijne – staje się coraz bardziej konkurencyjną alternatywą wobec transportu samochodowego.

Zobacz również:

Z biletem PKP Intercity w Warszawskim Transporcie Publicznym
PKP Intercity: 1,8 mln pasażerów podróżowało w okresie Świąt Wielkanocnych
Idź do oryginalnego materiału