Dobiegła końca modernizacja dworca Łódź Kaliska. Inwestycja Polskich Kolei Państwowych kosztowała 64 mln zł brutto. Obiekt częściowo otwarto dla pasażerów w czerwcu br., jednak dopiero w ostatnim czasie sfinalizowano wszystkie prace.
Dworzec zachował trójnawowy charakter z bezpośrednim dostępem do tunelu między aleją Włókniarzy a ul. Unii Lubelskiej. Budynek ma prostą bryłę przeszkloną od strony placu, z elewacją z miedzi oksydowanej. Materiał dobrano ze względu na trwałość i harmonię z pobliskim otoczeniem. W środkowej nawie znajduje się świetlik biegnący przez całą długość dachu. Wnętrze wykończono elementami miedzianymi, których kształty nawiązują do jego formy.
Podczas prac odkryto fragmenty ceramicznych posadzek – relikty pierwotnego budynku Dworca Kaliskiego oddanego do użytku 15 listopada 1902 r. Posadzki wyeksponowano w tunelu wraz z informacją o ich historii.
Na parterze znajdują się kasy biletowe, przestronna poczekalnia z częścią dla dzieci oraz lokale komercyjne – salonik prasowy i punkty gastronomiczne. Do wynajęcia pozostały 2 lokale o powierzchniach 107 m2 oraz 17,14 m2. PKP zaprasza do współpracy zarówno duże podmioty sieciowe, jak i lokalnych przedsiębiorców. Na dworcu znajdą się także skrytki bagażowe, automaty z przekąskami, bankomat oraz biletomat. Piętra obu skrzydeł przeznaczono na biura spółek kolejowych.
Dworzec przystosowany do potrzeb wszystkich podróżnych
Obiekt dostosowano do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Zlikwidowano bariery architektoniczne i wprowadzono ścieżki naprowadzające, dotykowe plany dworca, tabliczki wykonane w alfabecie Braille’a oraz toalety dla osób z niepełnosprawnościami. Budynek wyposażono w wyświetlacze przyjazdów i odjazdów pociągów, biletomaty oraz windy.
Dworzec otrzymał nowoczesne systemy bezpieczeństwa oraz inteligentne systemy zarządzania budynkiem. Zamontowano energooszczędne oświetlenie, ogrzewanie podłogowe oraz wentylację z klimatyzacją.
Zmieniło się również otoczenie obiektu. Powstał plac przydworcowy, który służy jako węzeł komunikacyjny dla samochodów (z miejscem do ładowania aut elektrycznych), autobusów oraz rowerów wraz z dużą wiatą na jednoślady. Za budynkiem znajduje się parking dla podróżnych, a przy dworcu postój taksówek.
Z Łodzi Kaliskiej do Szczecina, Krakowa, Poznania i Częstochowy
Stacja Łódź Kaliska to istotny węzeł komunikacyjny miasta i regionu. Zatrzymują się tu pociągi aglomeracyjne, regionalne i dalekobieżne. Obsługuje pasażerów PKP Intercity podróżujących do Szczecina, Krakowa czy Bielsko-Białej, a także pociągów POLREGIO, Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej (ŁKA) i Kolei Wielkopolskich (KW) m.in. do Sieradza, Zgierza, Kutna, Poznania czy Częstochowy.
Według danych Urzędu Transportu Kolejowego (UTK) w 2024 r. stacja obsługiwała średnio 8,3 tys. pasażerów na dobę. Zatrzymywały się na niej średnio 153 pociągi dziennie.
Inwestycja PKP SA została zrealizowana przez warszawską firmę SKB LDR, a projekt przygotowała pracownia An Archi Group z Gliwic.















Fot. PKP SA
Zobacz również:

10 godzin temu






