Polskie Linie Kolejowe opublikowały postępowanie przetargowe dotyczące przygotowania dokumentacji i realizacji prac związanych z zabudową systemu ETCS poziomu 2 na trasie łączącej Poznań ze Szczecinem. Zakres obejmuje również instalację systemu ETCS poziomu 1 w rejonie stacji Krzyż. Całość zamówienia ma zostać wykonana w ciągu 39 miesięcy od momentu podpisania umowy.
Zamówienie zakłada opracowanie pełnej dokumentacji, w tym projektu budowlanego, projektów wykonawczych, dokumentacji powykonawczej z opracowaniem geodezyjnym oraz uzyskanie wymaganych decyzji administracyjnych. Wykonawca będzie również prowadził nadzór autorski. W ramach inwestycji przewidziano roboty obejmujące urządzenia sterowania ruchem kolejowym (srk), instalacje telekomunikacyjne i elektroenergetyczne do 1 kV, a także przebudowę przejść oraz przejazdów.
Instalacja systemu ETCS poziomu 2 obejmie odcinek od km 14,117 do km 82,176, który sterowany jest z LCS Poznań Główny III, oraz fragment między km 84,737 a km 195,246 nadzorowany przez LCS Stargard. Z kolei odcinek obejmujący stację Krzyż, czyli km 82,176 – 84,737, zostanie wyposażony w system ETCS poziomu 1.
W dokumentacji przetargowej uwzględniono również kilka możliwości rozszerzenia zakresu prac. Obejmują one m.in.:
- zabudowę systemu ETCS poziomu 2 na stacji Krzyż po przeprowadzeniu przyszłych prac modernizacyjnych
- dostosowanie robót do zakresu planowanej rewitalizacji linii kolejowej nr 368 na stacji Szamotuły
- realizację odrębnych zamówień dotyczących modyfikacji urządzeń ETCS
- zabudowę systemu na odcinku Poznań Główny PoD – Kiekrz z uwzględnieniem planowanej rozbudowy torów do układu czterotorowego
- dostosowanie urządzeń ETCS do przyszłych zmian układu torowego na stacji Kiekrz
- dostosowanie robót do zmian na stacji Rokietnica, gdzie przewidziano montaż dodatkowego rozjazdu łączącego linię kolejową nr 351 z linią kolejową nr 363
Terminy i kryteria oceny ofert
Termin wykonania zakresu podstawowego to 39 miesięcy. W ciągu pierwszych 31 miesięcy mają zostać zakończone roboty, sporządzona dokumentacja powykonawcza oraz przekazane dokumenty wymagane do certyfikacji. Pozostały czas przeznaczono na odbiory eksploatacyjne i uzyskanie decyzji dopuszczających poszczególne podsystemy do użytkowania. Oferty można składać do 5 stycznia 2026 r. do godz. 10. Jedynym kryterium oceny jest całkowita cena brutto (100%),
Postępowanie realizowane jest w ramach projektu „Zabudowa systemu ERTMS”, zgłoszonego do współfinansowania z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko 2021–2027. Roboty mają na celu dostosowanie linii kolejowej nr 351 do wymaganych parametrów sieci TEN-T poprzez zabudowę systemu ERTMS/ETCS.
Fot. PLK – zdjęcie poglądowe
Zobacz również:

1 godzina temu

![Pijany kierowca uszkodził urządzenia przejazdowe w Nowym Żylinie. Straty ponad 35 tys. zł [WIDEO]](https://www.sektorkolejowy.pl/wp-content/uploads/2025/12/nowy-zylin-kierowca-uszkodzil-urzadzenia-przejazdowe-1.jpg)




