Polskie Linie Kolejowe zasadzą niemal 10 tys. drzew oraz 11 tys. m² krzewów wzdłuż dwóch odcinków linii kolejowej nr 104. Nowa zieleń pojawi się w szkołach, parkach, lasach i na skwerach gmin, przez które przebiega trasa.
Na połowę grudnia br. zaplanowano zakończenie prac na odcinku Chabówka – Rabka Zaryte. To część największej inwestycji infrastrukturalnej na południu Polski – projektu Podłęże-Piekiełko. Mieszkańcy zyskają nie tylko nową infrastrukturę torową i perony, ale także sporo zieleni – na tym fragmencie zasadzono 730 drzew i 1 tys. m² krzewów. W określonych miejscach pojawią się także budki lęgowe dla ptaków i nietoperzy.
Nowe połączenie Krakowa z Nowym Sączem i Zakopanem umożliwi Małopolanom sprawną komunikację najbardziej ekologicznym środkiem transportu, jakim jest pociąg. Przyczyni się do ograniczenia ruchu samochodów i zmniejszy zanieczyszczenie powietrza. Cieszę się, iż oprócz stacji kolejowych i torów zostawimy po sobie również dużo nowej zieleni, zlokalizowanej w miejscach wskazanych przez przedstawicieli lokalnej społeczności – podkreślał Mateusz Wanat, dyrektor Regionu Południowego Centrum Realizacji Inwestycji PLK.


Nasadzenia wzdłuż linii kolejowej nr 104
Znacznie więcej sadzonek przewidziano dla kolejnego odcinka linii kolejowej nr 104 tj. bocznica Klęczany – Nowy Sącz, który ma zostać oddany do eksploatacji w pierwszej połowie przyszłego roku. Tutaj znajdzie się niemal 8,5 tys. drzew oraz 10 tys. m² krzewów. Dla kolejnych etapów inwestycji liczba sadzonek znacznie wzrośnie. Lokalizacje nowej zieleni wykonawcy uzgadniają z lokalnymi samorządami. Sadzonki trafią m.in. do szkół, obiektów użyteczności publicznej, parków, skwerów i lasów. Rodzaje roślin oraz ich liczba określone są w decyzjach środowiskowych.
O projekcie Podłęże-Piekiełko
Modernizacja linii kolejowej nr 104 to część projektu Podłęże-Piekiełko. Obejmuje ono odnowienie i elektryfikację 75 km istniejącej trasy Chabówka – Nowy Sącz, a także budowę 58 km nowego szlaku łączącego Podłęże z Tymbarkiem oraz Mszaną Dolną. PLK prowadzą prace na sześciu odcinkach, dla dwóch kolejnych realizowane są przetargi. Po zakończeniu projektu najszybsze składy pokonają trasę Kraków – Nowy Sącz w blisko 60 min, a podróż do Zakopanego zajmie ok. 90 min.
Fot. PLK
Zobacz również:

1 godzina temu






