Po uzgodnieniach z Urzędem Marszałkowskim Województwa Dolnośląskiego (UMWD) Polskie Linie Kolejowe SA podjęły decyzję o rozszerzeniu pierwotnego zakresu rewitalizacji linii kolejowej nr 284. Stacja w Jerzmanicach-Zdroju zostanie przygotowana do obsługi przyszłych połączeń w kierunku Wojcieszowa i Lwówka Śląskiego. Pociągi pasażerskie ze Złotoryi do Wrocławia będą obsługiwać tę trasę w 70 min. Zakończenie wszystkich prac zaplanowano na 2028 r.
Rewizja programu pozwoli na osiągnięcie lepszych wartości eksploatacyjnych. Tory na zmodernizowanej trasie będą przystosowane do przewozu cięższych składów towarowych z prędkością do 100 km/h. Z kolei maksymalna prędkość pociągów pasażerskich wyniesie 120 km/h.
W celu zapewnienia wyższego standardu podróży oraz lepszych parametrów technicznych dokonaliśmy rewizji programu. Pozwoli ona na osiągnięcie wyższych wartości eksploatacyjnych, co w konsekwencji umożliwi przewoźnikom przygotowanie bardziej atrakcyjnej oferty – powiedział Daniel Dygudaj, dyrektor wrocławskiego Zakładu Linii Kolejowych PLK SA.
Kompleksowa modernizacja infrastruktury
Projekt obejmuje modernizację torów, sieci trakcyjnej oraz przejazdów kolejowo-drogowych. Powstanie także nowy przystanek Legnica Zosinek – wyposażony w wiaty, ławki, oświetlenie oraz czytelne oznakowanie.
Krajowy zarządca infrastruktury kolejowej uwzględnia również potrzeby lokalnej gospodarki, zapewniając ciągłość obsługi kolejowej Huty Miedzi „Legnica” podczas prowadzonych robót. Prace realizowane są w formule „projektuj i buduj”, co umożliwia bieżące dostosowywanie projektu do potrzeb partnerów i lokalnej społeczności.
Znaczenie rewitalizacji linii kolejowej nr 284 dla regionu
Inwestycja ma fundamentalne znaczenie dla powiatów złotoryjskiego, lwóweckiego i karkonoskiego. Przywrócenie połączeń kolejowych otworzy nowe perspektywy dla mieszkańców, wzmocni gospodarkę i turystykę oraz pozwoli ograniczyć wykluczenie komunikacyjne. Wydłużenie terminu realizacji do 2028 r. wynika z wprowadzenia ulepszonych rozwiązań projektowych, poprawiających zarówno geometrię toru, jak i poziom bezpieczeństwa.
Inwestycja PLK finansowana jest z Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – Kolej Plus.
Autor: Damian Malesza
Fot. PLK SA
Zobacz również: