W 2024 r. pasażerowie 9 z 15 polskich lotnisk mogli dojechać na terminal pociągiem. Najwięcej podróżnych korzystało z połączeń do Krakowa, Warszawy i Gdańska. Eksperci podkreślają, iż kolej wspiera mobilność aglomeracyjną i ogranicza ruch aut wokół dużych miast.
W 2024 r. 9 portów miało bezpośrednie lub prawie bezpośrednie połączenie kolejowe. Wrocław i Poznań – mimo dużego ruchu lotniczego – przez cały czas bez torów pod terminal. Przy lotniskach z ruchem na poziomie ponad 3 mln pasażerów rocznie inwestycje w kolej są uzasadnione ekonomicznie.
Liderzy frekwencji: Kraków, Warszawa, Gdańsk
- Kraków-Balice: średnio 6,9 tys. osób dziennie; 98 pasażerów na pociąg – najwyższa efektywność w kraju
- Warszawa Chopina: część systemu miejskiego, bilet 4,40 zł, przejazd 20-25 min z centrum, 3,2 tys. pasażerów dziennie
- Gdańsk Port Lotniczy (PKM): ok. 3,1 tys. osób dziennie, wzrost efektywności z 21 do 31 pasażerów na pociąg (2019–2024)
W ostatnich latach mamy do czynienia z dynamicznym rozwojem kolejowych połączeń do największych lotnisk w Polsce, jak również uruchamianiem nowych stacji przy regionalnych portach. Tendencje te przekładają się na wyraźny wzrost liczby pasażerów korzystających z kolei w podróżach lotniczych oraz na coraz większą rolę tego środka transportu w funkcjonowaniu nowoczesnych węzłów komunikacyjnych – podkreśla dr inż. Ignacy Góra, prezes UTK.
Nowe linie: frekwencja niska, potencjał wysoki
Połączenia uruchomione pod koniec 2023 r. do Katowic-Pyrzowic i Rzeszowa-Jasionki dopiero budują popyt: dziś średnio 13-14 osób na jedno zatrzymanie. Skala ruchu lotniczego wskazuje na większy potencjał – przy lepszej ofercie promocyjnej i odpowiedniej synchronizacji z rozkładami lotów.
Mniejsze porty – mniejsza frekwencja
Stacje przy lotniskach w Szczecinie-Goleniowie, Lublinie i Szymanach notują kilkadziesiąt osób dziennie – w Szymanach pociągi kursują tylko w wybrane dni. Ekonomiczna opłacalność połączeń kolejowych do tych portów jest tu zdecydowanie niższa.
Wysoki udział biletów okresowych (np. 39% podróży w ramach „Biletu Lotniskowego” na stacjach Pyrzowice Lotnisko i Modlin) pokazuje, iż kolej lotniskowa służy też codziennej mobilności mieszkańców i pracowników portów.
Co decyduje o sukcesie?
Najlepsze wyniki osiągają linie włączone w sieci aglomeracyjne (Kraków, Warszawa, Gdańsk) – tam, gdzie kolej jest częścią aglomeracyjnej sieci transportowej. W regionach o mniejszym popycie trwa dyskusja: optymalizować ofertę czy wygaszać połączenia? Dane sugerują, iż przemyślana integracja z transportem miejskim, adekwatny takt kursów i promocje wpływa na wzrost frekwencji w pociągach.
Fot. Adrian Hryniuk – zdjęcie poglądowe
Zobacz również:

 9 godzin temu
                                                    9 godzin temu
                    







