Polski e-commerce notuje bezprecedensowy wzrost. Wartość rynku zakupów online w naszym kraju sięgnęła już 152 miliardów złotych i nic nie wskazuje na to, by ten trend miał wyhamować. Z raportu Strategy& jasno wynika, iż zarówno częstotliwość zakupów, jak i średnia wartość koszyka wciąż rosną, a Polacy coraz chętniej kupują w sieci. Co sprawia, iż zakupy online stały się w Polsce tak popularne?
Polski e-commerce notuje rekordowy wzrost
Coraz więcej Polaków docenia komfort zakupów bez wychodzenia z domu. Aż 65% ankietowanych przyznaje, iż wygoda jest kluczowym powodem wyboru sklepów internetowych. Polski e-commerce zyskuje na popularności także dzięki szybkości dostawy, która często realizowana jest choćby następnego dnia. Szczególną popularnością cieszy się możliwość darmowego zwrotu, zwłaszcza w nowoczesnej formie zwrotu bez konieczności drukowania etykiety.
Dane mówią same za siebie: średnia liczba zakupów online wzrosła z 15,3 razy rocznie w 2020 roku do 17,7 w 2023 roku. Co ważniejsze, rośnie też średnia wartość pojedynczego koszyka – z 233 zł do 304 zł w tym samym czasie. Te liczby stawiają Polskę na równi z krajami Europy Zachodniej, gdzie przeciętna częstotliwość zakupów online wynosi 17,5 razy rocznie.
Jednym z najważniejszych czynników wpływających na decyzje zakupowe Polaków są promocyjne ceny. Badanie Amazon Prime Day 2024 „Wakacyjne plany zakupowe Polaków” pokazuje, iż aż 64% konsumentów zwraca uwagę na rabaty, a 56% na darmową dostawę niezależnie od wartości zamówienia. Dla 30% najważniejszy jest prosty i bezpłatny zwrot produktów.
Polacy bardzo lubią okazje zakupowe, gdyż wtedy mają poczucie, iż udało im się kupić ich wymarzone produkty w najbardziej atrakcyjnej cenie. Natomiast warto zwrócić uwagę na to, żeby zawsze sprawdzić, czy ta okazja zakupowa jest prawdziwa, czyli trzeba porównać cenę promocyjną z najniższą ceną z ostatnich 30 dni – przypomina Katarzyna Ciechanowska-Ciosk, zarządzająca sklepem Amazon.pl..
Polacy zachowują zdrowy rozsądek
Choć Polacy uwielbiają promocje, coraz częściej zachowują zdrowy rozsądek. Badanie UCE Research i Grupy BLIX pokazuje, iż niemal 70% konsumentów przed zakupem sprawdza, jaka była najniższa cena danego produktu w ciągu ostatnich 30 dni. To ważne, ponieważ aż 37,5% osób przyznaje, iż głównym kryterium ich zakupów są obniżki cen. Polacy coraz częściej deklarują, iż zakupy online pomagają im kontrolować swoje wydatki i unikać nieprzemyślanych zakupów.
Kupuję online właśnie dlatego, iż nie ulegam wtedy pokusom. Jestem osobą, którą dość łatwo przekonać do tego, żebym kupiła coś, czego nie potrzebuję. Online kupuję tylko te rzeczy, których naprawdę potrzebuję, i Amazon.pl jest aplikacją, z której najczęściej korzystam – mówi Joanna Koroniewska, aktorka.
Polski e-commerce nie tylko rośnie w imponującym tempie, ale też dojrzewa. Konsumenci są coraz bardziej świadomi i wymagający – oczekują nie tylko niskich cen, ale również wygody, szybkiej dostawy i przejrzystych zasad zwrotów. Wszystko wskazuje na to, iż handel online w Polsce w kolejnych latach będzie rozwijać się średnio o 8% rocznie, a wartość rynku w 2028 roku może osiągnąć aż 192 miliardy złotych.
Amazon zdominował rynek w Austrii! Gigant przejmie też Polskę?