Port Gdańsk stawia na zboże! Właśnie rozpoczęła się budowa Gdańskiego Agro Terminalu, nowoczesnego terminala zbożowego, który w najbliższych latach odmieni oblicze polskiego eksportu rolno-spożywczego. Polski terminal zbożowy ma uczynić z Portu Gdańsk jeden z najważniejszych punktów przeładunkowych zbóż w Europie Środkowo-Wschodniej.
Polski terminal zbożowy na miarę XXI wieku
Docelowo polski terminal zbożowy ma osiągnąć przepustowość na poziomie 3 mln ton rocznie, a łączna pojemność magazynowa osiągnie 160 tys. ton. Dla porównania – obecna zdolność portu to 700 tys. ton rocznie i 35 tys. ton powierzchni magazynowej. Mówimy więc o czterokrotnym zwiększeniu możliwości przeładunkowych.
W ramach inwestycji powstanie m.in. magazyn płaski na Nabrzeżu Szczecińskim (7 tys. m², pojemność: 30 tys. ton), kompleks stalowych silosów płaskodennych na Nabrzeżu Wiślanym (łącznie 100 tys. ton oraz zautomatyzowana instalacja załadunkowa o wydajności 1000 ton/h. Projekt zakłada również pełną integrację z infrastrukturą drogową, kolejową i portową.
Jestem przekonany, iż zarówno remont nabrzeża, jak i przygotowanie całej infrastruktury drogowej i kolejowej oraz budowa magazynów i następnie silosów w kolejnych etapach, pozwoli na jeszcze większe możliwości przeładunkowe portu w Gdańsku i będzie on najważniejszy z punktu widzenia przeładunków w tej części wybrzeża – powiedział Arkadiusz Marchewka, Wiceminister Infrastruktury.
Całkowity koszt inwestycji to 240 mln zł brutto, z czego największy udział mają technologie (38%) i roboty budowlane (33%). Finansowanie pochodzi w 100% ze środków krajowych, co czyni projekt niezależnym od funduszy zewnętrznych.
Dlaczego terminal ma takie znaczenie?
Polski terminal zbożowy w Gdańsku to odpowiedź na dynamiczne zmiany w globalnym rynku żywności – wojna w Ukrainie, zmiany klimatyczne, czy presja na niezależność eksportową sprawiają, iż Polska musi budować silne zaplecze logistyczne.
Rynek zbóż cechuje dziś wyjątkowa zmienność – obserwujemy znaczące wahania wolumenów i kierunków eksportowych, wynikające zarówno z sytuacji geopolitycznej, jak i presji zmiany klimatu. Gdański Agro Terminal projektujemy z myślą o tej zmienności – jako infrastrukturę elastyczną, skalowalną i gotową na różne scenariusze rynkowe. To inwestycja, która nie tylko zwiększy nasze możliwości przeładunkowe, ale przede wszystkim zapewni realną odporność operacyjną Portu Gdańsk na wahania popytu i podaży w sektorze rolno-spożywczym – podkreśla Andrzej Kuźmicz, prezes PGE.
Co istotne, inwestycja wpisuje się także w strategię ekologicznej transformacji – nowoczesne systemy przeładunkowe będą ograniczać emisję pyłów, chronić jakość zbóż oraz zmniejszać ryzyko pożarów. Do tego dochodzą inteligentne systemy transportu wewnętrznego i pełna automatyzacja procesów załadunku i rozładunku.

Harmonogram prac:
- Etap I (2025–2026): Budowa magazynu płaskiego (13,8 mln zł)
- Etap II (2026–2028): Budowa zespołu silosów i integracja z Nabrzeżem Wiślanym
Równolegle realizowane są przygotowania do przebudowy całego Nabrzeża Wiślanego, co stworzy warunki do efektywnej integracji infrastrukturalnej z nowym terminalem.

Krok w stronę bezpieczeństwa żywnościowego
Polski terminal zbożowy w Porcie Gdańsk to nie tylko inwestycja w beton i stal – to strategiczna odpowiedź na przyszłość rolnictwa i eksportu Polski. GAT znacząco zwiększy konkurencyjność portu na Bałtyku, umożliwi sprawniejszy eksport zboża do Afryki Północnej, Azji i Ameryki Południowej, a także poprawi logistykę dostaw wewnątrz kraju.
Gdański Agro Terminal wpisuje się w długofalową strategię wzmacniania pozycji Polski jako lidera w zakresie eksportu zbóż. Projekt powstaje w strategicznym momencie. W 2025 rozpoczynamy kompleksową przebudowę Nabrzeża Wiślanego, której zakończenie planowane jest na rok 2028, co stwarza wyjątkową okazję do integracji nowej infrastruktury z modernizowaną częścią Portu Gdańsk – tłumaczy Dorota Pyć, prezes Portu Gdańsk.
Polskie rolnictwo potrzebuje agroportów! Tylko tak pozbędziemy się ukraińskiego zboża