Polskie pociągi podbijają Czechy! PESA ruszyła z produkcją dla RegioJet

4 dni temu

Polski producent taboru kolejowego PESA Bydgoszcz oficjalnie rozpoczął produkcję nowoczesnych pociągów dla czeskiego przewoźnika RegioJet. To przełomowy moment nie tylko dla polskiej branży kolejowej, ale także dla czeskich pasażerów, którzy już niedługo będą podróżować jednostkami zdolnymi do osiągania prędkości 200 km/h.

Polskie pociągi PESA będą jeździły dla RegioJet

Pierwsze egzemplarze pojawią się na torze testowym w czeskim Velimiu już w lutym przyszłego roku. Testy i proces homologacji są kluczowe, by składy mogły bezpiecznie i legalnie wozić pasażerów w Czechach. Regularne kursy zaplanowano na przyszłoroczny grudzień. Polskie pociągi PESA będą jeździły dla RegioJet na trasie R9 – z Pragi przez Havlíčkův Brod do Brna.

Dotrzymamy terminu dostawy pojazdów. Na wiosnę przyszłego roku rozpoczną się testy – powiedział Jan Bończyk, dyrektor handlowy PESA Bydgoszcz.

PESA dostarczy czeskiemu przewoźnikowi łącznie 18 składów w dwóch wersjach – czteroczłonowej serii 666 i trzyczłonowej serii 667. Będą to pierwsze w historii pociągi tej firmy zdolne do jazdy z prędkością 200 km/h. To ogromny krok w rozwoju bydgoskiego producenta i dowód na jego rosnącą konkurencyjność w Europie Środkowej.

Nowe pociągi to jednak nie tylko szybkość. Każdy skład zapewni pasażerom pełen komfort podróży poprzez klimatyzację, bezpłatne Wi-Fi i ergonomicznie zaprojektowane wnętrza. W pociągach znajdzie się również 12% miejsc w klasie pierwszej, co zaspokoi potrzeby bardziej wymagających podróżnych. Czteroczłonowe jednostki będą miały około 105 metrów długości, a trzyczłonowe – 79 metrów.

Už měsíc jezdí na linkách S49 a S61 nové elektrické jednotky Pesa dopravce @RegioJet. Jak provoz nových vlaků hodnotíte? Využíváte také novou linku S61? pic.twitter.com/eX5H8cT3n9

— PID (@PIDoficialni) May 3, 2025

Kontrakt, który zrobił różnicę

RegioJet zdobył prestiżowy kontrakt na obsługę linii R9, oferując znacznie niższą cenę niż dotychczasowy przewoźnik – České dráhy. Umowa opiewa na 15 lat, a koszt przejazdu jednego kilometra wyniesie 136,30 czeskich koron (około 23 złote). Dla porównania, poprzednik realizował usługę za 137 czeskich koron (jakieś 10 groszy drożej na kilometrze), używając znacznie starszego taboru.

Warunkiem przetargu było właśnie wprowadzenie nowoczesnego taboru – i tutaj polska technologia nie zawiodła. Co więcej, po zakończeniu kontraktu RegioJet zobowiązany jest przekazać wszystkie jednostki nowemu przewoźnikowi, co gwarantuje ich długofalowe wykorzystanie choćby jeżeli obsługa linii trafi do innej firmy.

Dla PESY to nie tylko kolejna umowa eksportowa, ale dowód na wysoką jakość i innowacyjność polskich rozwiązań w sektorze kolejowym. Z kolei dla czeskiego RegioJet, nowe polskie pociągi PESA stanowią krok milowy w modernizacji oferty i wzmocnieniu pozycji na czeskim rynku przewozów regionalnych.

RegioJet wybrał polskie pociągi! Nowe składy od PESY trafią do Pragi

Znajdziesz nas w Google News
Idź do oryginalnego materiału