Port Gdynia po raz kolejny udowadnia, iż nie zwalnia tempa w rozwoju infrastruktury morskiej. Zakończona właśnie przebudowa Nabrzeża Indyjskiego to jeden z kluczowych projektów modernizacyjnych ostatnich lat, który znacząco podnosi potencjał przeładunkowy portu oraz wzmacnia jego pozycję na mapie europejskiej logistyki morskiej.
Port Gdynia gotowy na nowe wyzwania
Przebudowie poddano aż 537 metrów bieżących nabrzeża. Najważniejsze elementy inwestycji to poszerzenie nabrzeża o 6 metrów i pogłębienie dna do 15,5 metra. Dzięki temu Port Gdynia będzie mógł obsługiwać choćby największe masowce. Nowa konstrukcja ściany nabrzeża z kotwionych stalowych pali rurowych oraz szczelnych ścianek gwarantuje nie tylko wytrzymałość, ale i długowieczność inwestycji.



W ramach modernizacji zbudowano także całkowicie nowy układ drogowo – kolejowy. Łączna długość torów wyniosła 1615 metrów, a całość uzupełniło 16 nowoczesnych rozjazdów, dostosowanych do intensywnej pracy w porcie. Nowa nawierzchnia i sieci infrastrukturalne – kanalizacyjna, wodociągowa, elektroenergetyczna i telekomunikacyjna – zapewniają kompleksową gotowość nabrzeża do intensywnej eksploatacji.
Ciekawym aspektem przebudowy było uwzględnienie zabytkowego elewatora zbożowego z lat 30. XX wieku. Prace modernizacyjne prowadzone wokół tej historycznej konstrukcji objęły m.in. estakadę podsuwnicową, co pozwoli zwiększyć zdolności przeładunkowe terminala zbożowego.
W ramach inwestycji powstał także nowy kosz przyjęciowy dla produktów zbożowych oraz pełne wyposażenie hydrotechniczne: nowoczesne odbojnice i pachoły cumownicze, które zapewnią bezpieczeństwo statkom i infrastrukturze podczas cumowania.




Koordynacja mimo wyzwań
Dużym wyzwaniem był fakt, iż przebudowa odbywała się równolegle z pracami przeładunkowymi terminala produktów płynnych Chane. Pomimo potencjalnych trudności, zespołom budowlanym i operacyjnym udało się skutecznie zorganizować działania w taki sposób, aby nie zakłócać bieżących operacji portowych.
Jest to terminal, który zajmuje się przeładunkiem produktów płynnych. Było to pewne utrudnienie realizacyjne, ale wspólnie z Zamawiającym udało się przezwyciężyć wszelkie niedogodności tak, aby prace obu ekip mogły być realizowane bezkolizyjnie – tłumaczy Wojciech Krugły, Zastępca Dyrektora Projektu z Grupy NDI.



Zakończenie tej inwestycji to kolejny krok w kierunku dynamicznego rozwoju Portu Gdynia. Modernizacja Nabrzeża Indyjskiego stanowi odpowiedź na rosnące potrzeby przeładunkowe i logistyczne regionu, a także przygotowanie do jeszcze większych wolumenów obsługiwanych ładunków w nadchodzących latach.
Powstanie nowy terminal w Porcie Gdynia! Prace już ruszyły