Maj 2025 roku przyniósł dalszy wzrost obrotów i stabilizację liczby odwiedzin w centrach handlowych. W porównaniu do tego samego miesiąca w 2024 roku obroty wzrosły o 2,8 proc., natomiast footfall, czyli liczba klientów odwiedzających centra handlowe, wzrósł o 0,3 proc..
– Dane za maj potwierdzają utrzymujący się trend wzrostu w branży centrów handlowych. Obrazują to wskaźniki obrotów i footfallu, które PRCH zbiera od właścicieli i zarządców 125 centrów w Polsce. Majowe +2,8 proc. wzrostu obrotów przy stabilnym poziomie odwiedzalności potwierdzają, iż klienci nie tylko regularnie odwiedzają centra handlowe, ale także wydają w nich więcej – komentuje Marcin Klammer, dyrektor zarządzający Polskiej Rady Centrów Handlowych.
Spójne raportowanie
Dane nt. obrotów pochodzą od najemców, którzy raportują je bezpośrednio centrom handlowym. Poszczególne centra handlowe przekazują je w formie zagregowanej do GfK – An NIQ Company. Wyniki odwiedzalności pochodzą z urządzeń automatycznie zliczających odwiedzających w centrach handlowych – i one również trafiają do GfK – An NIQ Company. Firma ta na zlecenie PRCH weryfikuje dane i konsoliduje je w indeksy: PRCH Turnover Density Index oraz PRCH Footfall Density Index, tym samym anonimizujac dane i utrzymując wszelkie klauzule poufności dot. danych szczególnie wrażliwych.
– PRCH Footfall Index opiera się dziś na najbardziej aktualnych i zweryfikowanych danych z rynku. Korzystamy z doświadczenia zespołu GfK, który od lat specjalizuje się w analizach dla nieruchomości handlowych, a także z nowoczesnej platformy, zapewniającej wysoką jakość i spójność raportowania. Dodatkowym atutem jest zaplecze technologiczne i merytoryczne GfK i NIQ – dzięki niemu możemy liczyć na wsparcie ekspertów i globalne know-how – tłumaczy Przemysław Dwojak, Senior Client Business Partner w GfK – An NIQ Company
Na bazie powyższego, zebranego materiału powstaje najbardziej wiarygodne źródło informacji nt. kondycji sektora centrów handlowych, oparte na rzeczywistych, codziennych transakcjach i przepływie klientów, pozwalające rzetelnie oceniać kondycję rynku.
Majowy rekordzista
Rekordzistą majowych wzrostów jest zdecydowanie segment rozrywki, który w porównaniu z majem 2024 roku zanotował wzrost aż o 36,6 proc.. Prawdopodobny wpływ na taki wynik miał sukces kinowych premier, w tym filmów dla dzieci, które przyciągnęły szeroką publiczność. Na drugim miejscu uplasowały się restauracje i kawiarnie, które urosły 12,6 proc. rok do roku, a usługi oraz sektor zdrowie i uroda to wzrosty odpowiednio o 9,4 proc. i 9,1 proc.. Te cztery kategorie już drugi miesiąc z rzędu utrzymują się w czołówce wyników.
W podziale na kategorie wielkości obiektów handlowych najlepiej wypadły bardzo duże i duże centra, które osiągnęły odpowiednio wzrosty obrotów o 5,7 proc. i 2,1 proc. przy jednoczesnym wzroście odwiedzalności o 1,0 proc. i 0,7 proc.. Średnie centra zanotowały lekkie spadki – zarówno w obrotach (-1 proc.), jak i footfallu (-0,6 proc.). Natomiast najmniejsze obiekty poprawiły obroty o 2,3 proc., mimo spadku liczby odwiedzin o 1,5 proc..
Podział regionalny
Patrząc na dane regionalne, największe wzrosty obrotów odnotowano w Krakowie, Poznaniu i Warszawie. W ujęciu makroregionalnym liderami były regiony centralny, południowy i północno-zachodni.
– Maj potwierdził utrzymującą się tendencję przesuwania konsumpcji w stronę segmentów usługowych i doświadczeń, takich jak rozrywka, gastronomia czy zabiegi z zakresu zdrowia i urody. Widać wyraźnie, iż centra handlowe przestają być miejscem wyłącznie zakupów, a stają się pełnowymiarowymi przestrzeniami spędzania wolnego czasu. W świetle sukcesów bardzo dużych obiektów, można oczekiwać, iż inwestycje i działania promocyjne skoncentrowane na rozrywce i gastronomii będą najważniejsze dla dalszego wzrostu sektora – dodaje Marcin Klammer.