W piątek, 28 listopada, Warszawa oficjalnie zyskała najdłuższe w mieście przejście podziemne pod peronami Dworca Zachodniego. Uroczyste otwarcie, z udziałem przedstawicieli rządu i władz stolicy, zamknęło jeden z najbardziej skomplikowanych projektów infrastrukturalnych ostatnich lat. Modernizacja, prowadzona w trudnych warunkach przy stale odbywającym się ruchu pociągów, trwała blisko pięć lat.
Stacja Warszawa Zachodnia (fot. PKP PLK)Jednym z kluczowych partnerów inwestycji były Tramwaje Warszawskie, które – za 156 mln zł netto – wybudowały podziemny przystanek tramwajowy od strony Alej Jerozolimskich, 100-metrowy odcinek nowego przejścia oraz tunel tramwajowy na poziomie -2. Przystanek stanie się w przyszłości częścią pierwszej w Warszawie podziemnej trasy tramwajowej.
Dworzec gotowy na XXI wiek
Modernizacja objęła dziewięć w pełni zadaszonych peronów, nowoczesne windy i schody ruchome oraz przestronne przejście podziemne, dostosowane do potrzeb wszystkich pasażerów, w tym osób o ograniczonej mobilności. Równocześnie powstała nowa hala dworcowa połączona z wielofunkcyjnym budynkiem, w którym mieści się m.in. Lokalne Centrum Sterowania Ruchem Kolejowym – technologiczne „serce” stacji.
Kompleks uzupełnia dwupoziomowe przejście handlowo-usługowe, które w najbliższych miesiącach wypełnią sklepy i restauracje, tworząc nową strefę dla podróżnych.
Dworzec Warszawa Zachodnia, który już teraz jest jednym z najważniejszych węzłów kolejowych w Polsce, obsługuje rekordowe liczby pociągów. W czwartek zatrzymało się tu aż 1115 składów, a po wejściu w życie zimowej korekty rozkładu – 14 grudnia – liczba ta wzrośnie do 1143. Oznacza to, iż co piąty pociąg pasażerski w kraju będzie stawał właśnie na Zachodnim.
Przykład współpracy i inwestycja, która zmienia miasto
– Ta inwestycja jest przykładem wzorcowej współpracy rządu i samorządu, realizowanej przy wsparciu funduszy unijnych. W ten sposób budujemy nowoczesną Warszawę opartą na transporcie publicznym – podkreślił prezydent Rafał Trzaskowski. Przypomniał również o szeregu planowanych i realizowanych projektów tramwajowych, w tym tramwaju na Zieloną Białołękę, trasie na Gocław oraz linii, którą tworzyć będzie także pierwszy podziemny przystanek tramwajowy przy Dworcu Zachodnim. – Tramwaj stąd ruszy już w II połowie 2026 roku – dodał.
Minister infrastruktury Dariusz Klimczak zaznaczył, iż nowa Warszawa Zachodnia to symbol kierunku, w jakim zmierza polska kolej. – Chcemy budować infrastrukturę, z której będziemy dumni w Europie i na świecie – nowoczesną, estetyczną, przyjazną pasażerom – mówił.
Prezes PKP PLK Piotr Wyborski zwrócił uwagę, iż stacja pozostaje najważniejszym punktem na kolejowej mapie kraju. – Dojechać stąd można zarówno do wszystkich zakątków Mazowsza, jak i największych polskich miast – podkreślił.
Kiedy ruszy tramwaj na Dworzec Zachodni?
W 2026 roku do użytku oddana zostanie pierwsza podziemna trasa tramwajowa w stolicy. Tramwaje pojadą nią z Ochoty prosto na Dworzec Zachodni. Z nowej linii skorzysta według szacunków ponad 1,2 mln pasażerów rocznie. Koszt inwestycji to 295 mln zł netto.
Podziemny przystanek powstaje tuż przy wejściu do dworca i będzie połączony z nowym przejściem podziemnym. Dalej tramwaj pojedzie 500-metrowym tunelem pod parkiem Pięciu Sióstr, wyjedzie na powierzchnię przy ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r., a następnie dotrze do Grójeckiej, gdzie znajdzie się węzeł rozjazdowy pozwalający na kontynuowanie jazdy w trzech kierunkach: Centrum, Okęcia lub pętli Banacha.

2 godzin temu




