Przetarg na budowę czwartego toru na trasie do gdańskiego portu ogłoszony

2 dni temu

Polskie Linie Kolejowe SA (PLK) ogłosiły postępowanie przetargowe na budowę dodatkowego toru między Pszczółkami a Pruszczem Gdańskim. Inwestycja za ponad 220 mln zł brutto ma zwiększyć przepustowość kolejowego dostępu do portu w Gdańsku. Podpisanie umowy z wykonawcą zaplanowano na I kwartał 2026 r., a prace budowlane mają potrwać od 2028 do 2030 r.

Czwarty tor odseparuje ruch towarowy od pasażerskiego

Nowy tor powstanie jako drugi tor linii kolejowej nr 260 Zajączkowo Tczewskie – Pruszcz Gdański. Czterotorowy układ pozwoli na rozdzielenie ruchu pociągów towarowych i aglomeracyjnych od połączeń dalekobieżnych. Krajowy zarządca infrastruktury podkreśla, iż rozwiązanie stworzy możliwości przygotowania lepszej oferty pasażerskiej oraz poprawi dostępność komunikacyjną Trójmiasta.

Nowa infrastruktura będzie przystosowana do prędkości do 200 km/h i wyposażona w Europejski System Zarządzania Ruchem Kolejowym (ang. European Rail Traffic Management System – ERTMS). Zadanie obejmuje również przebudowę peronów nr 2 na przystankach Skowarcz, Różyny i Cieplewo – zostaną one przekształcone na dwukrawędziowe.

Kontynuacja wielomiliardowego programu modernizacji

Planowana inwestycja stanowi element szerszego programu poprawy dostępu kolejowego do trójmiejskich portów. W latach 2019-2024 PLK przeznaczyły na ten cel ponad 3,7 mld zł brutto ze środków instrumentu CEF „Łącząc Europę”.

Obecnie trwa modernizacja trasy kolejowej nr 201 Bydgoszcz – Trójmiasto. Od 2021 r. prowadzone są także prace na liniach stycznych. Inwestycja ma najważniejsze znaczenie dla wzrostu potencjału portu w Gdyni.

Przedstawiciele PLK podkreślają, iż zwiększenie udziału kolei w transporcie towarów do portów przynosi korzyści ekologiczne – oznacza mniej ciężarówek na drogach. Rozwój infrastruktury kolejowej wspiera jednocześnie wzrost znaczenia polskich nadbałtyckich obiektów.

Autor: Damian Malesza
Fot. PLK SA

Zobacz również:

PLK zamyka sierpień z ogłoszonymi przetargami za 20 mld zł
Linia 201 i czterotorowy układ do Gdańska – kolejne etapy modernizacji dostępu do portów
Idź do oryginalnego materiału