W Polsce wyniki za III kwartał 2024 r. wskazywały na zdecydowaną poprawę w przewozach intermodalnych w porównaniu do II kwartału tego samego roku i III kwartału roku 2023.
W trzech pierwszych kwartałach 2024 r. masa towarów w transporcie intermodalnym osiągnęła poziom 20,8 mln ton – o 3 mln ton więcej niż w tym samym okresie 2023 roku (+17%). Masa ładunków przewiezionych w transporcie intermodalnym koleją w III kwartale 2024 r. osiągnęła prawie 7,1 mln ton. Wykonana przy tym praca przewozowa wyniosła niemal 2,4 mld tonokilometrów. Wyniki przewozowe za III kwartał 2024 r. są lepsze od wyników z II kwartału o 2,4% według przewiezionej masy i o 2% według wykonanej pracy przewozowej. W porównaniu do niecałych 6,2 mln ton przewiezionych w III kwartale 2023 r. jest to wzrost o 0,9 mln ton (+15,2%). Wykonana w III kwartale 2024 r. praca przewozowa to 2,4 mld tonokilometrów. W porównaniu do niecałych 2,2 mld tonokilometrów w III kwartale 2023 r. jest to o ponad 0,2 mld tonokilometrów więcej (10,7%). Od lipca do września 2024 r. przewoźnicy kolejowi przetransportowali łącznie 455 tys. jednostek intermodalnych, co stanowi 705,6 tys. TEU. W porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku to więcej o 57,7 tys. sztuk (14,5%) i 97,7 tys. TEU (16,1%). Przeładunki kontenerów przez terminale portowe osiągnęły łączną wielkość 3 270 785 TEU. Stanowi to wzrost o 9% w stosunku do roku 2023, w którym przeładowano 2991 tys. TEU. Wynik w przeładunkach w 2024 roku jest najlepszy w dotychczasowej pracy terminali portowych i większy od najlepszego dotychczasowego wyniku, osiągniętego w roku 2021, kiedy przeładowano łącznie 3186 tys. TEU. Pomimo obecnej sytuacji geopolitycznej widoczny jest też ponowny wzrost transportu jednostek intermodalnych koleją na trasie Azja – Europa z wykorzystaniem szlaku przebiegającego przez Polskę.
Z uwagi na przedłużające się konflikty zbrojne oraz narastające napięcia polityczno-gospodarcze trudno w tym momencie przewidzieć, jaki będzie rok 2025. Nowy prezydent Stanów Zjednoczonych Donald Trump rozpoczął urzędowanie od wywołania wojny celnej. Będzie to miało istotny wpływ na wielkości i kierunki potoków ładunków, co z pewnością odbije się na wielkościach przewozów intermodalnych w naszym kraju. Mając na uwadze obecne uwarunkowania, trudno jest prognozować wielkości przewozów jednostek intermodalnych na rok 2025, gdyż są one bardzo mocno uzależnione od sytuacji geopolitycznej i gospodarczej.
Henryk Zielaskiewicz
Ekspert ds. transportu kolejowego w Instytucie Prawa Gospodarczego,
Przewodniczący Krajowej Komisji Przewozów Intermodalnych SITK RP