Czeski przewoźnik odnotował rekordowy wynik przewozowy w ub. r. Z jego usług skorzystało blisko 9 mln pasażerów, co oznacza wzrost o ponad 1 mln osób r/r. Regiojet obsługuje zarówno trasy regionalne, jak i przebiegające przez kraje Europy Środkowej: Czechy, Słowację, Austrię, Węgry oraz Polskę. Kluczowym czynnikiem wzrostu okazał się zwiększony popyt na międzynarodowe połączenia InterCity, które przyciągnęły największą liczbę nowych podróżnych.
Inwestycje w tabor kolejowy za ponad 320 mln euro
RegioJet inwestuje blisko 320 mln euro w rozbudowę i modernizację swojej floty kolejowej. Zakupy obejmują prawie 50 nowych niskopodłogowych elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT):
- 7 pociągów PESA Elf.eu ma rozpocząć obsługę praskich linii miejskich S49 i S61 od kwietnia 2025 r.
- 23 pojazdy od Škoda Group będą przeznaczone do obsługi zelektryfikowanych tras w regionie Ústí nad Labem (planowane wdrożenie w grudniu 2026 r.)
- 18 jednostek od bydgoskiej PESY do obsługi linii R9 (Praga – Havlíčkův Brod – Jihlava/Brno), które będą mogły poruszać się z prędkością 200 km/h (przewidywane włączenie do eksploatacji do grudnia 2026 r.)
Czeski przewoźnik rozszerza także flotę o 13 lokomotyw TRAXX MS3 od Alstomu. 6 jednostek zostało dostarczonych jesienią 2024 r., a dostawy siedmiu kolejnych zaplanowano na wiosnę 2025 r. Pojazdy te zostały zaprojektowane w taki sposób, by zmniejszyć zużycie energii o 5-7%.
Ponadto firma inwestuje również blisko 20 mln euro w odnowienie wagonów, w tym modernizacje siedzeń, podłóg, oświetlenia, klimatyzacji oraz innych elementów wnętrza.
Nowe usługi RegioJetu na terenie Polski
RegioJet planuje uruchomienie krajowych połączeń pasażerskich w Polsce. Projekt znajduje się w tej chwili w fazie przygotowawczej. Kolejne usługi będą uzupełnieniem obsługiwanej trasy międzynarodowej Praga – Przemyśl, przez Kraków i Katowice.
Rozszerzenie kontraktowanych usług publicznych
RegioJet systematycznie rozwija swoją działalność w segmencie przewozów użyteczności publicznej. Od 2019 r. spółka wygrała sześć przetargów na obsługę regionalnych linii kolejowych.
Cztery z wygranych kontraktów są aktualnie realizowane. Pasażerowie mogą korzystać z tych połączeń na co dzień. Pozostałe dwa kontrakty – linia R9 oraz zelektryfikowane trasy w regionie Ústí nad Labem – zostaną uruchomione w przyszłym roku.
Rozwój sieci połączeń regionalnych wymaga znaczących inwestycji w tabor. RegioJet prowadzi zakupy nowych pojazdów szynowych, dostosowanych do specyfiki obsługiwanych tras. Firma planuje zwiększyć swój udział w czeskim rynku kolejowych usług publicznych do 30–40% w ciągu 5-7 lat.
RegioJet został założony w 2009 r. jako spółka zależna STUDENT AGENCY. Od uruchomienia regularnych przewozów pasażerskich w 2011 r. sukcesywnie zyskiwał na znaczeniu, stając się jednym z największych prywatnych operatorów kolejowych w Europie Środkowej.
Autor: Lubomir Cech
Źródło: railmarket.com
Fot. RegioJet
Sprawdź również: