Revolut w połowie listopada badał opinie Polaków na temat Black Friday i Cyber Monday, a dziś sprawdził jak faktycznie podczas Black Friday i Black Week kupowali jego klienci (płatności kartami Revolut). Które marki przeżyły oblężenie? Czy klienci kupowali online czy w sklepach stacjonarnych? Gdzie zostawili najwięcej pieniędzy?

Black Friday lepszy niż rok temu
Zaledwie 16% Polaków pytanych w połowie listopada wskazało, iż nie planują robić zakupów w Black Friday (drugi najniższy wynik w Europie). Coś musi być na rzeczy, bo polscy klienci Revolut włączyli się aktywniej niż rok temu w Black Friday i Black Week (dane skorygowane o wzrost liczby klientów), realizując w kategorii spożywka i zakupy więcej transakcji (+14% r/r), wydając więcej pieniędzy ogółem (+16% r/r), w przeliczeniu na klienta (+9% r/r) i w przeliczeniu na transakcję (+6%). Oznak spowolnienia nie widać było ani w wydatkach krajowych (+17% r/r), ani w zagranicznych (+16% r/r), które rozłożyły się po połowie (49%, 51%). Wydatków w sklepach stacjonarnych było więcej (65%, +15% r/r), ale wydatki w sieci rosły szybciej (35%, +19% r/r).
Popularne marki i topowe sklepy
Na podium Black Friday i Black Week, jeżeli chodzi o wydatki klientów Revolut w Polsce (zakupy, spożywka i podróże), tak jak rok temu, znalazły się Biedronka (+49% nominalnie r/r, awans z 3 na 1 miejsce), Lidl (+37% r/r, bez zmian 2 miejsce) i Booking.com (+17% r/r, spadek z 1 na 3 miejsce). Dzięki nowemu globalnemu partnerstwu Booking.com i Revolut Pay popularność platformy wśród klientów Revolut w Polsce może się teraz wzmocnić. Gdyby wyłączyć kategorię podróże, na trzecie miejsce wskoczyłaby Żabka (+48% r/r), a tuż za podium znalazłby się Amazon (+23% r/r). Co istotne, Żabka jest absolutnym liderem, jeżeli chodzi o liczbę klientów (+35% r/r) i liczbę transakcji (+36% r/r).
Kto pnie się w górę, a kto spada
Porównując rok do roku wydatki Black Friday i Black Week realizowane przez polskich klientów Revolut u 20 największych usługodawców, widać przetasowania. Pomijając kategorię podróże, gdzie prócz Booking.com (spadek z #1 na #3 miejsce) obecny pozostało Ryanair (spadek z #7 na #10 miejsce) i Airbnb (spadek z #18 na #19 miejsce), widać duże zmagania sieci handlowych, platform i marek własnych (zakupy i spożywka). Wygrani? Do TOP10 przebojem wdarł się Nike (z #15 na #9 miejsce, wydatki +95% r/r), a awansował Apple (z #8 na #5 miejsce, wydatki +54% r/r). Przegrani? Z TOP10 wypadł Carrefour (z #9 na #11 miejsce, wydatki +27% r/r), spadek zaliczyło Zalando (z #11 na #15 miejsce, wydatki -4% r/r). Z TOP20 znikł MediaMarkt, a pojawił się Temu.
Swojej szansy szukali też oszuści
W trakcie Black Friday i Black Week aktywni byli też scamerzy. Revolut interweniował w Polsce przy blisko 1400 transakcjach (+197% r/r), chroniąc klientów przed potencjalną utratą kwot o łącznej wartości 8 mln zł (+300% r/r). Po uwzględnieniu wzrostu liczby klientów Revolut różnice r/r są nieco mniejsze (kolejno +133% i +214%), co nie zmienia faktu, iż w całym okresie zakupów przedświątecznych warto mieć się na baczności i korzystać z wszelkich zabezpieczeń, jak wirtualne karty jednorazowe ze zmiennym numerem czy ustawione limity. W razie wątpliwości, należy kontaktować się z obsługą klienta. Blisko co trzeci z ponad 10 tysięcy pracowników Revolut zajmuje się zwalczaniem przestępczości, a w samym 2024 roku Revolut zapobiegł globalnie potencjalnym stratom klientów na ponad 600 mln funtów (3 mld zł).

1 godzina temu











