Roczny rozkład jazdy wszedł w życie. Co się zmieniło?

7 godzin temu
Zdjęcie: (fot. Szymon Grochowski | PKP PLK)


Od 14 grudnia 2025 r. podróże pociągiem w Polsce stały się szybsze – dzięki modernizacji torów, wyższym prędkościom i cyklicznym godzinom odjazdów skrócą się czasy przejazdu m.in. na trasach Warszawa – Szczecin, Wrocław – Poznań oraz w regionach Dolnego Śląska i Lubuskiego, a pasażerowie zyskali łatwiejszy dostęp do informacji dzięki kodom QR. W rozkładzie jazdy uwzględniono najbardziej korzystne dla podróżnych połączenia oraz kontynuację prac na liniach kolejowych.

(fot. Szymon Grochowski | PKP PLK)

W niedzielę, 14 grudnia 2025 r., zaczął obowiązywać nowy roczny rozkład jazdy 2025/2026. Modernizacje i podnoszenie parametrów technicznych wielu linii przełożą się na krótsze czasy przejazdu. W rejonach największych inwestycji zaplanowano zmiany w organizacji ruchu – m.in. trasy okrężne, wydłużone czasy jazdy oraz komunikację zastępczą. Nowy rozkład uwzględnia zarówno efekty zakończone prace, jak i konieczność dostosowania ruchu do intensywnych robót realizowanych w 2026 roku.

Krótsze czasy przejazdu i nowe możliwości podróży

Od niedzieli na linii Warszawa – Szczecin czas przejazdu skróci się do około 4 godzin i 9 minut, a między Olsztynem a Poznaniem do niespełna 3 godzin i 17 minut. Mniej czasu zajmie także podróż na trasach obsługiwanych przez Koleje Dolnośląskie – między Wrocławiem a Żaganiem przejazd skróci się o 9 minut.

Dolnośląskie: na odcinku Legnica – Żagań pociąg przyspieszony skrócił czas przejazdu z 65 minut do 57 minut. Na odcinku Jaworzyna Śląska – Legnica pociągi przyspieszone skróciły przejazd z 51 do 39 minut, a pociągi osobowe z 55 do 44 minut.

Kujawsko-pomorskie: przywrócony zostanie ruch na linii Aleksandrów Kujawski – Ciechocinek (lk245) po 14 latach przerwy. Zmodernizowane perony, rozjazdy, przejazdy kolejowo-drogowe i nowe urządzenia sterowania ruchem umożliwią kursowanie pociągów z prędkością do 120 km/h, zapewniając mieszkańcom Ciechocinka lepszy dostęp do kolei. Po półrocznych pracach wracają też pociągi na liniach Rypin – Brodnica (lk33) oraz Brodnica – Jabłonowo Pomorskie (lk208). Dzięki wymianie torów i modernizacji obiektów inżynieryjnych pociągi pojadą tu z prędkością do 120 km/h, co skróci czas przejazdu między Rypinem a Jabłonowem Pomorskim o około 15 minut. Modernizacja przygotowuje także linię do planowanego przez samorząd powrotu regularnych połączeń do Rypina w 2026 r.

Śląskie: Po 12 latach pociągi znów dojadą do stacji Kłobuck. To efekt kończącej się inwestycji na odcinku linii kolejowej 131 Chorzów Batory – Nakło Śląskie oraz zakończonej w 2024 r. między Herbami Nowymi a Ruścem Łódzkim. Od 14 grudnia pociągi Kolei Śląskich pojadą w nowych relacjach: Katowice – Chorzew Siemkowice (1 pociąg), Chorzów Batory – Chorzew Siemkowice (12 pociągów) i Chorzów Batory – Kłobuck (4 pociągi). Przebudowane tory i sieć trakcyjna na linii kolejowej 131 umożliwią prowadzenie pociągów z prędkością do 140 km/h. Czas przejazdu z Chorzowa do Kłobucka wyniesie ok. 75 minut, a więc o ok. 35 minut szybciej niż przed inwestycją.

Idź do oryginalnego materiału