Rozbudowa A2 Łódź – Warszawa coraz bliżej. Wystartowały kolejne przetargi

1 tydzień temu

Długo wyczekiwana rozbudowa autostrady A2 na odcinku Łódź – Warszawa wchodzi w decydującą fazę. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła kolejne przetargi na realizację robót budowlanych, które umożliwią dobudowanie dodatkowych pasów ruchu i modernizację jednego z najważniejszych korytarzy transportowych w Polsce.

Rozbudowa A2 Łódź – Warszawa rusza z miejsca

Ogłoszenia o przetargach zostały już wysłane do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej, a dokumentacja pojawi się na platformie zakupowej. Dzięki temu proces wyboru wykonawców może ruszyć pełną parą. To najważniejszy krok, za pomocą którego rozbudowa autostrady A2 w ogóle może ruszyć dalej, a ta z kolei zwiększy przepustowość trasy ŁódźWarszawa i poprawę komfortu podróży dla tysięcy kierowców. Co istotne, w przetargach wprowadzono zapisy wykluczające firmy z tzw. państw trzecich spoza UE i porozumień GPA, co ma chronić unijny rynek zamówień publicznych i wzmocnić pozycję polskich firm budowlanych.

Inwestycja została podzielona na cztery odcinki – Łódź Północ – Łyszkowice (27,8 km), Łyszkowice – granica woj. łódzkiego i mazowieckiego (21,8 km), granica woj. łódzkiego i mazowieckiego – Grodzisk Mazowiecki (25,5 km), Grodzisk Mazowiecki – Konotopa (17,2 km). Łącznie prace obejmą 92 km autostrady. Na 89 km powstaną dodatkowe pasy ruchu, a na 3 km w rejonie węzła Łódź Północ planowane są prace modernizacyjne, w tym wymiana nawierzchni i montaż energooszczędnego oświetlenia.

Po rozbudowie na odcinku między węzłami Łódź Północ a Pruszków kierowcy zyskają po trzy pasy w każdym kierunku, a dalej – aż do węzła Konotopa – po cztery pasy. Oznacza to znacznie większą przepustowość i mniej korków, zwłaszcza w godzinach szczytu. Dzięki rezerwie terenowej uwzględnionej już na etapie projektowania A2 w latach 2009-2010, realizacja inwestycji będzie szybsza i łatwiejsza, bez potrzeby wykupu dodatkowych gruntów czy kosztownych przebudów obiektów inżynierskich.

Ruszamy z przetargami na rozbudowę #A2 między Łodzią i Warszawą o dodatkowe pasy ruchu. Do Dz. Urz. UE trafiły już stosowne ogłoszenia. Przewidujemy, iż umowy z wykonawcami podpiszemy w I poł. przyszłego roku, a w II poł. 2028 r. zakończymy prace. @GDDKiA_Lodz @GDDKiA @MI_GOV_PL pic.twitter.com/WWipeqRtVG

— GDDKiA Łódź (@GDDKiA_Lodz) July 4, 2025

A2 z własnym zasilaniem z OZE

Po przebudowie autostrada A2 będzie samowystarczalna energetycznie – oświetlenie, stacje pogodowe i inne urządzenia zyskają zasilanie z odnawialnych źródeł energii. GDDKiA przeprowadziła już analizę ekonomiczną tego rozwiązania, które ma stać się wzorem dla przyszłych inwestycji drogowych w Polsce.

Rozbudowa A2 będzie prowadzona przy utrzymaniu ruchu drogowego na trasie Łódź Warszawa, dlatego kluczowym elementem projektu jest opracowanie szczegółowej organizacji ruchu, która pozwoli kierowcom na w miarę płynny przejazd choćby w czasie robót. Na każdym etapie rozbudowy w obu kierunkach dostępne będą po dwa pasy ruchu, aby ograniczyć korki i zatory. Planowane jest również wprowadzenie odcinkowego pomiaru prędkości, który świetnie sprawdził się przy budowie autostrady A1 i znacząco poprawił bezpieczeństwo.

Autostrada A2 na odcinku Łódź – Warszawa od lat należy do najbardziej obciążonych dróg w Polsce. Według Generalnego Pomiaru Ruchu natężenie waha się tu od 50 do choćby 100 tys. pojazdów na dobę. Przy stale rosnącym ruchu, rozbudowa stała się niezbędna – zarówno dla komfortu kierowców, jak i bezpieczeństwa. Dodatkowe pasy mają też przygotować infrastrukturę pod przyszły wzrost ruchu, w tym dojazd do planowanego Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Podwyżki na A2 i A4. GDDKiA: Nic nie możemy zrobić

Znajdziesz nas w Google News

Idź do oryginalnego materiału