Rozbudowa linii kolejowej nr 354 stanie się faktem – PORR podpisał umowę z PKP PLK

13 godzin temu

PKP Polskie Linie Kolejowe SA (PLK) zawarły kontrakt na realizację inwestycji zwiększającej przepustowość jednego z najważniejszych korytarzy transportowych w Wielkopolsce. Firma PORR wykona prace polegające na budowie drugiego toru wraz z przeprawą mostową w rejonie Obornik Wielkopolskich za kwotę 100 mln zł netto, przy wykorzystaniu środków z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). Warto przypomnieć, iż o udzielenie zamówienia ubiegało się 10 podmiotów.

Projekt obejmuje budowę ponad 2-kilometrowego odcinka drugiego toru między posterunkiem odgałęźnym Oborniki Wielkopolskie Most a stacją Oborniki Wielkopolskie oraz instalację sieci trakcyjnej. Kluczowym elementem inwestycji jest rozbudowa istniejącej przeprawy przez Wartę o drugą „nitkę”. W ramach prac powstanie także nowa mijanka w okolicach Parkowa. W efekcie zwiększą się możliwości przepustowe na linii kolejowej nr 354, umożliwiając przejazd większej liczby pociągów.

Patrząc na sieć kolejową, nie sposób dostrzec istotnego znaczenia ciągu z Poznania do Piły, dlatego widzimy potrzebę budowy drugiego toru na całym brakującym odcinku. Zamierzamy systematycznie nadrabiać wieloletnie zaległości. Teraz robimy pierwszy krok, likwidując „wąskie gardło” w Obornikach poprzez budowę drugiego toru i drugiej „nitki” mostu, a także „mijanki” w Parkowie. Jednocześnie analizujemy możliwości kolejnych prac, które będziemy mogli konkretyzować po 2030 r., kiedy znane będą źródła finansowania w kolejnej perspektywie Unii Europejskiej – podkreśla Krzysztof Paszyk, minister rozwoju i technologii.

Modernizacja infrastruktury obsługi pasażerskiej

Inwestycja przewiduje poprawę standardów obsługi podróżnych poprzez budowę dodatkowego peronu na przystanku Oborniki Wielkopolskie Miasto. Wysoka platforma peronowa umożliwi wygodne wsiadanie do pociągów wszystkim pasażerom, w tym osobom o ograniczonej możliwości poruszania się.

Nowe przejście podziemne wyposażone w windy zapewni wygodną komunikację między peronami. Zakres działań w ramach infrastruktury przystankowej obejmie wykonanie wiat, jasnego oświetlenia, ławek oraz czytelnych tablic wraz z gablotami z rozkładem jazdy. Dla osób niewidomych przewidziano ułożenie specjalnych ścieżek naprowadzających.

Planując inwestycję, myślimy o dobru pasażera. Nowy peron w Obornikach, ale przede wszystkim dodatkowy tor pozwolą na przejazdy kolejnych pociągów i wpłyną korzystnie na rozkład. Zdecydowaną większość prac wykonamy bez żadnych zmian w ruchu kolejowym, a pasażerowie będą mogli oglądać postęp robót z okien pociągów – zapewnia Piotr Bruss, dyrektor regionu zachodniego Centrum Realizacji Inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych SA.

Kontekst systemowy, czyli kontynuacja wcześniejszych inwestycji

Realizowana inwestycja stanowi uzupełnienie zakończonej w 2019 r. modernizacji linii Poznań – Piła o wartości blisko 500 mln zł netto. Przeprowadzone wówczas prace znacząco skróciły czas przejazdu – najszybsze pociągi pokonują trasę w ok. 70 min, czyli choćby o 35 min krócej niż wcześniej.

Działania z 2019 r. obejmowały także budowę nowych przystanków: Poznań Podolany, Złotniki Grzybowe, Złotkowo i Bogdanowo, a także przebudowę 34 peronów w 22 miejscowościach, w tym w Pile, Chodzieży i Rogoźnie.

Poprzednia modernizacja linii została wykonana przy wykorzystaniu środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Wielkopolskiego. Bezpieczeństwo na trasie zwiększyły wówczas nowoczesne urządzenia sterowania ruchem kolejowym (SRK)oraz wyremontowane przejazdy kolejowo-drogowe.

Prace budowlane rozpoczną się pod koniec czerwca br., z planowanym terminem zakończenia w drugiej połowie 2026 r. Dzięki temu podróżni skorzystają ze wszystkich efektów prac już w przyszłym roku.

Autor: Damian Malesza
Fot. PKP PLK, PORR

Sprawdź również:

CPK: PORR wybuduje najdłuższy tunel dla KDP w Polsce za niemal 2,2 mld zł
LK nr 8 – PORR i Trakcja System najtańsi w przetargu na modernizację odcinka Tunel – Kraków
Idź do oryginalnego materiału