Polskie Koleje Państwowe S.A. przekazały plac budowy wykonawcy przebudowy dworca w Oławie w woj. dolnośląskim. Prace remontowe rozpoczynają się dokładnie 184 lata po położeniu kamienia węgielnego pod budynek. Dworzec w Oławie jest w tej chwili najstarszym czynnym dworcem kolejowym w Polsce.

Stacja kolejowa Oława znajduje się na linii kolejowej Wrocław – Opole i obsługuje pasażerów pociągów dalekobieżnych PKP Intercity poruszających się m.in. na trasach z Wrocławia, Przemyśla czy Zakopanego do Warszawy, Ustki, Lublina czy Kołobrzegu, a także pociągów regionalnych POLREGIO do Brzegu, Raciborza, Gliwic i Kędzierzyna-Koźla. Zgodnie z danymi Urzędu Transportu Kolejowego w 2023 roku stacja w Oławie obsługiwała średnio 3,3 tys. pasażerów na dobę i zatrzymywało się na niej 79 pociągów dziennie.
Kamień węgielny pod budynek dworca kolejowego w Oławie położono 6 czerwca 1841 r., a gotowy obiekt oddano do użytku 21 maja 1842 r. Najstarszy budynek dworca został zbudowany w panującym wówczas w budownictwie kolejowym na jego wczesnym etapie rozwoju stylu neorenesansowym. Najprawdopodobniej jeszcze w końcu lat 50. XIX w., w związku z wprowadzeniem na Kolei Górnośląskiej IV klasy i gwałtownym wzrostem liczby pasażerów, do północno-zachodniego szczytu budynku dobudowano trójosiowy pawilon drugiej poczekalni. W 1884 roku do nowej części dworca dobudowano krótką wiatę peronową na żeliwnych kolumnach i o stalowej, nitowanej konstrukcji kratowej wspierającej drewniany dach. Prawdopodobnie na przełomie wieków wiatę tę przedłużono na długość całego dworca. Co ciekawe, zainteresowanie budową i otwarciem pierwszej na Śląsku kolei użytku publicznego było tak wielkie, iż właściciele gruntów rolnych przyległych do stacji w Oławie skarżyli się na szkody w uprawach, wyrządzane przez licznych ciekawskich. Pierwszym pociągiem specjalnym (21 maja 1842 r.) przyjechało do Oławy 400 pasażerów – zaproszonych gości. W składzie pociągu był odkryty wagon z orkiestrą, zarówno pociąg, jak i dworzec był odświętnie udekorowany, ustawiono też łuk triumfalny.
Projekt przebudowy dworca zakłada dostosowanie obiektu do aktualnych potrzeb pasażerów oraz użytkowników budynku. Wszystkie prace, z uwagi na to, iż obiekt jest objęty ochroną konserwatorską, będą prowadzone pod nadzorem konserwatora zabytków. Renowację przejdzie elewacja budynku, a od strony północno-wschodniej (od strony miasta) pojawi się napis „Dworzec kolejowy”, natomiast na elewacji południowo-zachodniej (od strony torów): „Oława”. Od strony miasta na elewacji umieszczony zostanie także zegar.




– Remont najstarszego czynnego dworca w Polsce to ekscytujące i ważne zadanie. Dzięki niemu podróżni korzystający codziennie ze stacji w Oławie będą mieli do dyspozycji nowoczesną i komfortową przestrzeń. Dbamy o to, by nasze dworce były nie tylko miejscami obsługi pasażerów, ale także obiektami atrakcyjnymi dla społeczności lokalnych. Dlatego tak ważne jest, iż duża część obiektu zostanie zagospodarowana przez lokalny samorząd – mówi Paweł Lisiewicz, członek zarządu PKP S.A.