Rusza rozbudowa Zakopianki. Pod Krakowem powstanie nowy tunel

2 miesięcy temu

Rusza rozbudowa 1,1-kilometrowego odcinka Zakopianki w Libertowie. Prace pod Krakowem potrwają do połowy 2027 roku i znacząco wpłyną na komfort podróży kierowców oraz bezpieczeństwo mieszkańców. Kluczowym elementem inwestycji będzie nowy tunel pod DK7, który umożliwi wygodny przejazd między dwiema częściami miejscowości. Co istotne, mimo prowadzonych robót, ruch na Zakopiance ma być utrzymany w dwóch pasach w obu kierunkach.

Rozpoczyna się rozbudowa Zakopianki w Libertowie

Początkowy etap inwestycji to prace przygotowawcze, które obejmą wycinkę zieleni oraz przebudowę infrastruktury podziemnej – kanalizacji, wodociągów, instalacji gazowych, elektrycznych i teletechnicznych. Kolejnym krokiem będzie poszerzenie wschodniej jezdni w kierunku Krakowa oraz lokalnej drogi biegnącej równolegle do Zakopianki. Rozbudowa Zakopianki na tym etapie nie powinna spowodować większych utrudnień w ruchu.

Mimo tak dużego zakresu robót, drogowcy chcą bowiem utrzymać przejezdność trasy. W trakcie budowy ruch na Zakopiance zostanie dostosowany tak, aby kierowcy mogli korzystać z dwóch pasów w kierunku Myślenic i jednego w stronę Krakowa. Dodatkowy pas prowadzący do Krakowa zostanie poprowadzony drogą lokalną na odcinku ok. 700 metrów.

W połowie roku rozpoczną się prace nad kluczowym elementem projektu – budową tunelu o długości 52 m pod DK7, który połączy wschodnią i zachodnią część Libertowa. Prace wystartują od jego zachodniej części. W związku z tym zmieni się organizacja ruchu: jezdnia prowadząca w stronę Myślenic zostanie wyłączona z użytkowania, a pojazdy zostaną przekierowane na drugą jezdnię. Ruch będzie odbywał się trzema pasami: dwa w stronę Myślenic i jeden w kierunku Krakowa. Czwarty pas, prowadzący do Krakowa, zostanie tymczasowo przeniesiony na lokalną drogę.

W ramach inwestycji zlikwidowane zostanie skrzyżowanie Zakopianki z ul. Góra Libertowska i ul. Świetlistą, co wpłynie na płynność ruchu. Ponadto rozbudowana zostanie sieć dróg lokalnych, umożliwiając łatwiejszy dostęp do DK7 w kierunku Krakowa i Myślenic. Wybudowane zostaną trzy kładki dla pieszych, które zastąpią dotychczasowe przejścia. Znajdą się one w pobliżu likwidowanego skrzyżowania, na Górze Libertowskiej oraz na granicy Libertowa i Gaju.

Zmieniona zostanie także organizacja wjazdów na drogę DK7 – wyeliminowane zostaną skręty w prawo z Zakopianki w ul. Wesołą i ul. Parkową. Dojazd do głównej trasy będzie odbywał się za pośrednictwem dróg łącznikowych. Powstaną dwa nowe ronda, które ułatwią ruch lokalny i poprawią bezpieczeństwo. Ponadto zainstalowane zostaną ekrany akustyczne, a wzdłuż trasy powstanie ciąg pieszo-rowerowy.

Zaczynamy dziś rozbudowę #zakopianka w #Libertów
Na początku przełożymy siecii poszerzymy jezdnię #DK7 w kierunku #Kraków. W połowie roku ruszamy z budową tunelu pod drogą. Podobny powstaje w #Krzyszkowice
Zmieniamy #zakopianka na bezpieczniejszą@GDDKiA | @MI_GOV_PL pic.twitter.com/rnGSktOKi9

— GDDKiA Kraków (@GDDKiA_Krakow) February 24, 2025

Kolejny krok w modernizacji Zakopianki

Rozbudowa Zakopianki w Libertowie to część szeroko zakrojonego planu unowocześnienia trasy Kraków – Myślenice. W ostatnich latach oddano do użytku węzeł drogowy w Gaju oraz kładki w Mogilanach i Głogoczowie. realizowane są również prace nad nowymi węzłami w Krzyszkowicach i Myślenicach. Równocześnie realizowane są przygotowania do budowy kolejnego węzła w Jaworniku.

Za realizację prac odpowiada Przedsiębiorstwo Inżynieryjne IMB-Podbeskidzie, a całkowity koszt inwestycji wynosi blisko 150 mln zł. Mimo utrudnień w trakcie budowy, inwestycja przyniesie długofalowe korzyści zarówno dla kierowców, jak i mieszkańców.

Zlikwidowanie skrzyżowań, budowa tunelu i nowych rond usprawni ruch, a kładki dla pieszych oraz lepiej zorganizowana infrastruktura zmniejszą ryzyko wypadków. Nowa organizacja ruchu pozwoli uniknąć korków i ułatwi dostęp do DK7.

Powstaje najdłuższy tunel w Polsce! Skróci podróż z Krakowa o ponad połowę!

Znajdziesz nas w Google News
Idź do oryginalnego materiału