Rynek handlowy w Polsce powiększył się o 67,3 tys. m2 GLA w I kw. 2025

6 godzin temu

Rynek handlowy w Polsce powiększył się o 67,3 tys. m2 GLA w I kw. 2025 r., z czego 99% stanowiły parki handlowe, wynika z raportu CBRE. Całkowite zasoby handlowe w Polsce osiągnęły 15,04 mln m2 GLA.

„Pomimo wyzwań, takich jak wysokie stopy procentowe, utrzymująca się niepewność makroekonomiczna czy dynamiczne zmiany nawyków konsumpcyjnych, rynek handlowy w Polsce pokazuje odporność i zdolność do adaptacji. Parki handlowe oraz strategia omnichannel stanowią odpowiedź na rosnące potrzeby konsumentów, a inwestycje w ESG stanowią najważniejszy element przyszłości rynku” – powiedział dyrektor działu wynajmu powierzchni handlowych w CBRE Mariusz Majkowski, cytowany w komunikacie.

W I kw. br. rynek handlowy w Polsce powiększył się o 67,3 tys. m2 GLA, a 99% tej powierzchni stanowiły parki handlowe. Wśród największych projektów oddanych do użytku znalazły się: M Park Mrągowo (15,3 tys. m2 GLA), N-Park Tarnobrzeg II etap (8,4 tys. m2 GLA) oraz OTO Park Żagań (6,5 tys. m2 GLA). Deweloperzy kierują inwestycje głównie do mniejszych miast, gdzie rośnie zapotrzebowanie na wygodne, lokalne miejsca do robienia zakupów.

Zwiększone zainteresowanie tematyką ESG (Environmental, Social, Governance) staje się jednym z kluczowych trendów w sektorze handlowym. Właściciele starszych obiektów stają przed wyzwaniem dostosowania swoich budynków do oczekiwań inwestorów i banków, zwłaszcza w zakresie zgodności z taksonomią UE. Deweloperzy i właściciele muszą opracować strategie dekarbonizacji, które będą miały wpływ na dostępność finansowania oraz atrakcyjność nieruchomości, podkreślono.

„Na rynku obserwujemy ożywienie głównych ulic handlowych, co jest odpowiedzią na zmieniające się nawyki konsumentów. Zmiana zachowań oraz rosnąca popularność tych ulic powodują, iż coraz więcej najemców decyduje się na otwieranie sklepów przy głównych arteriach miast. Jednocześnie rozwój strategii omnichannel, polegającej na łączeniu sprzedaży online i stacjonarnej, staje się standardem wśród najemców, którzy łączą fizyczne i cyfrowe doświadczenia w handlu” – czytamy dalej.

Czynsze bazowe w najlepszych centrach handlowych w Warszawie utrzymują się na poziomie 100-130 euro za m2 miesięcznie, a w innych dużych miastach Polski wynoszą 40-60 euro. W przypadku parków handlowych czynsze wynoszą średnio 9-12 euro za m2 miesięcznie. Stabilność czynszów oraz elastyczność w negocjacjach stanowią najważniejsze elementy w strategiach najemców, którzy dostosowują swoje oferty do zmieniających się oczekiwań konsumentów.

W I kwartale 2025 roku na polski rynek detaliczny weszły nowe międzynarodowe marki, takie jak Armagan Toys (zabawki z Turcji), Guess Jeans (moda z USA) oraz Join UP! (biuro podróży z Ukrainy). Wzrost liczby nowych graczy podkreśla utrzymującą się atrakcyjność polskiego rynku detalicznego, który pomimo globalnych wyzwań wciąż przyciąga międzynarodowe marki, zakończono.

Źródło: ISBnews

Idź do oryginalnego materiału