Orange Polska szacuje, iż wartość rynku usługi Rich Communication Services (RCS) może osiągnąć 500 mln zł w najbliższych latach, w tym RCS oparty na sztucznej inteligencji (RCS AI) może odpowiadać za 50 mln zł, poinformował ISBtech dyrektor marketingu i strategii hurtowej grupy Michał Reutt.
„Rynek RCS, choć dopiero raczkuje, jest bardzo obiecujący dla telekomów. W przeciągu kilku najbliższych lat spodziewana wartość tego rynku to choćby 500 mln zł. Nie mówię tylko o wartości, jaką mogą zebrać z tego rynku telekomy, ale także o wartości, która będzie dostępna dla agregatorów, dla brandów chcących korzystać z tego typu rozwiązania. Sztuczna inteligencja współpracuje bardzo dobrze z RCS. Z samego połączenia RCS z rozwiązaniami AI, spodziewamy się, iż można będzie osiągnąć choćby ok. 50 mln zł w najbliższych latach w skali całego rynku. To duża wartość, biorąc pod uwagę to, iż RCS nie pozostało najpopularniejszym rozwiązaniem na polskim rynku” – powiedział Reutt w rozmowie z ISBtech.
Dodał, iż rozwiązanie RCS AI w Orange Polska jest na etapie proof of concept, realizowanego z kilkoma klientami.
„RCS AI stosujemy również wewnętrznie w Orange. Architektura opiera się przede wszystkim na modelu językowym Open AI. Wykorzystuje również Microsoft Azure. Jest to architektura, która umożliwia korzystanie również z innych modeli językowych, takich jak Google czy Meta. RCS AI umożliwia dwustronną komunikację, co jest bardzo istotne, bo jeżeli popatrzymy na scenariusze jego użytkowania jak kontakt z klientem, czy leadowanie, to informacja z konwersacji z klientem powinna trafić do odpowiedniego systemu, np. do CRM, żeby można było wygenerować realną wartość, chociażby w postaci leada sprzedażowego, czy informacji o tym, jak klient został obsłużony w procesie obsługi sprzedażowej czy posprzedażowej” – wskazał dyrektor Orange Polska.
Zaznaczył, iż jest to istotne. gdyż zwykle AI ma problem z korzystaniem z zewnętrznych źródeł danych, które pochodzą z systemów wykorzystywanych przez biznes, jak CRM czy inne systemy bazodanowe.
„Nasze rozwiązanie potrafi zaciągać informacje zarówno z tzw. plików płaskich, tekstowych, jak chociażby PDF, czy .doc, jak i z systemów bazodanowych czy procesowych, jak CRM, które są dostępne po stronie klienta i mogą pomóc naszemu rozwiązaniu w sposób bardziej adekwatny porozumiewać się z klientem. To rozwiązanie wykorzystuje protokół MCP, który jest odpowiedzią na różne problemy, które rynek zidentyfikował przy korzystaniu z tradycyjnych API. Nie wymaga ono specyficznych API po stronie systemów klienta. Użytkownik może dostosować rozwiązanie do swoich potrzeb, spersonalizować je i używając własnych danych zbudować agenta, który będzie umiał się posługiwać tymi danymi. W sposób adekwatny dla danej firmy przeprowadzi on klienta przez proces, który ma go doprowadzić do rozwiązania problemu technicznego, wyjaśnienia zawiłości w procesie instalacyjnym, bądź po prostu przejścia przez zawiłości oferty” – wymienił Reutt.
Obecnie Orange Polska obsługuje tym narzędziem trzy use cases: obsługę klienta, wewnętrzne informacje w ramach firmy, które można wykorzystywać jak knowledge sharing i leadowanie z obsługą sprzedażową.
„Skupiamy się na tym, żeby bardzo mocno rozwijać i dopracowywać właśnie te formy korzystania z narzędzia. Jego funkcjonalności pozwalają na wykorzystanie np. augmented reality i to jest to, na czym się koncentrujemy w tej chwili. Dla nas RCS jest protokołem przyszłości. Mamy w tym zakresie już współprace z podmiotami na rynku. Dokooptowanie do tego rozwiązania AI to kolejny krok rozwojowy. Na pewno będziemy starali się kontynuować tę ścieżkę. Pracujemy nad tym, żeby to rozwiązanie stało się w pełni komercyjne. Potrafi ono m.in. korzystać z informacji w jednym języku i niemal online tłumaczyć je na dowolny inny język. To kwintesencja tego, co dostarczają duże modele językowe LLM” – podsumował dyrektor w Orange Polska.
Orange Polska to dostawca usług telekomunikacyjnych w Polsce. Orange dostarcza m.in. usługi telefonii komórkowej, stacjonarnej, dostępu do internetu, TV oraz usługi transmisji głosu przez internet (VoIP). Spółka jest notowana na GPW od 1998 r.; wchodzi w skład indeksu WIG20.
Źródło: ISBnews

18 godzin temu







