Silna konkurencja zwiększa skłonność firm do inwestowania

7 godzin temu

Wśród firm, które uznają nasilającą się konkurencję w swojej branży za barierę silnie utrudniającą działalność, 27 proc. odnotowało w 2024 r. wzrost inwestycji, a 10 proc. nie inwestowało ze względu na brak zasobów finansowych.

Jak wynika z badania Polskiego Instytutu Ekonomicznego (PIE) z grudnia 2024 r. na ogólnopolskiej próbie 1000 firm. W firmach działających w branży o słabej konkurencji nieco mniej jest firm, które odnotowały wzrost inwestycji (23 proc.), ale też mniej liczna jest grupa przedsiębiorstw nie inwestujących z powodu braku odpowiednich zasobów finansowych (8 proc.) – napisała Urszula Kłosiewicz-Górecka w Tygodniku Gospodarczym PIE, nr 17/2025.

Firmy, które funkcjonują w branży o silnej konkurencji częściej planują inwestycje

Jak podkreśla ekspertka, firmy, które funkcjonują w branży o silnej konkurencji częściej planują inwestycje we wszystkie działania służące rozwojowi przedsiębiorstwa w porównaniu z firmami działającymi w branży o słabszym nasileniu konkurencji. Największe różnice między tymi grupami przedsiębiorstw dotyczą zacieśniania relacji z partnerami biznesowymi oraz zacieśniania relacji z klientami. Są to działania inwestycyjne wymieniane na pierwszych miejscach w obu grupach firm.

Według ekspertki przedsiębiorstwa podlegające silnej konkurencji podejmują działania służące przede wszystkim złagodzeniu presji konkurencyjnej, budując dobre relacje z klientami (82 proc. wskazań) i partnerami biznesowymi (76 proc.).

Chodzi o pozyskanie know-how i unowocześnienie firmy

– Połowa firm funkcjonujących w branżach o nasilonej konkurencji stara się o silne zaznaczenie obecności przedsiębiorstwa na rynku poprzez większe wydatki na marketing, szczególnie reklamę i promocję oraz badania rynkowe, a także wprowadzanie do oferty nowych, innowacyjnych produktów i usług (46 proc. wskazań) – pisze dalej Kłosiewicz-Górecka. – Planują też ekspansję na zagraniczne rynki (33 proc.) i inwestycje w działania podnoszące nowoczesność firmy, silniej niż firmy funkcjonujące w branżach o słabszym nasileniu konkurencji. Chodzi m.in. o zakup systemu i baz danych (38 proc. wskazań wobec 29 proc.) – dodaje.

Ponadto, niezależnie od poziomu nasilenia konkurencji w branży, obie grupy firm tak samo często zamierzają inwestować w kapitał ludzki (po 60 proc. wskazań) oraz w narzędzia wykorzystujące sztuczną inteligencję (AI) – po 20 proc. wskazań. Celem jest pozyskanie know-how i unowocześnienie firmy.

Badanie z sierpnia ub.r. w ramach Miesięcznego Indeksu Koniunktury (MIK) potwierdza przedstawione wyniki

– Przedstawione wyniki mają potwierdzenie w badaniu, przeprowadzonym w sierpniu 2024 r. w ramach Miesięcznego Indeksu Koniunktury (MIK), w którym PIE prosił przedsiębiorców o ocenę poszczególnych obszarów konkurencyjności swojej firmy na krajowym rynku – stwierdza na zakończenie Urszula Kłosiewicz-Górecka.

Więcej: https://pie.net.pl/wp-content/uploads/2025/04/Tygodnik-PIE_17-2025.pdf
Jak zwiększyć sprzedaż mimo silnej konkurencji: https://www.youtube.com/shorts/Y1XiW3iCWPI
Idź do oryginalnego materiału