Škoda dostarczy Łotwie do 16 bateryjnych pociągów regionalnych

7 godzin temu

Łotewska spółka Autotransporta direkcija (ATD) i Škoda Group zawarli kontrakt na dostawę bateryjnych zespołów trakcyjnych. Umowa o wartości blisko 160 mln EUR obejmuje 9 pociągów w ramach zamówienia podstawowego oraz opcję na 7 dodatkowych pojazdów. W cenie uwzględniono także części zamienne oraz szkolenia. Pierwsze składy mają rozpocząć przewozy w pierwszej połowie 2029 r.

Premiera na szerokim rozstawie szyn

Zamówione jednostki będą pierwszymi pojazdami bateryjnymi Škody przystosowanymi do rozstawu szyn na poziomie 1520 mm. Konstrukcja bazuje na sprawdzonej platformie jednopokładowych składów regionalnych. 2-członowe składy o długości ponad 56 m rozwiną prędkość do 160 km/h, korzystając z trakcji elektrycznej oraz 120 km/h na zasilaniu bateryjnym. System obsługuje zarówno napięcie 3 kV prądu stałego, jak i 25 kV prądu przemiennego.

Pojazdy pomieszczą do 188 pasażerów – 24 miejsca w pierwszej klasie w układzie 2+2 oraz pozostałe w klasie drugiej z konfiguracją 3+2. Niskopodłogowa konstrukcja z progiem wejścia na wysokości 600 mm ułatwi wsiadanie osobom z ograniczoną mobilnością. Podróżni skorzystają z klimatyzacji, gniazdek elektrycznych i portów USB-C. Przewidziano również 8 stanowisk na rowery – ponad dwukrotnie więcej niż w dotychczasowych składach spalinowych.

Bałtyckie portfolio czeskiego producenta

Kontrakt wpisuje się w rosnącą obecność czeskiej Grupy w regionie. Na Łotwie narodowy przewoźnik ViVi eksploatuje już 32 elektryczne jednostki Škoda 16Ev, które przejechały łącznie ponad 8 mln km przy dostępności technicznej przekraczającej 99%. Producent dostarcza także EZT-y do Estonii oraz trolejbusy do Tallina, a niedawno sfinalizował dostawy do Wilna.

Zamówienie z Rygi to kolejny w krótkim czasie kontrakt eksportowy na pojazdy bateryjne. Wcześniej producent zawarł umowę ze Słowacją, gdzie docelowo może trafić do 36 składów tego typu. Pociągi bateryjne dla rynku krajowego trafiły natomiast do czeskiego regionu morawsko-śląskiego.

Rozwiązanie sprawdzone w codziennej eksploatacji

Pociągi bateryjne Škody zadebiutowały w regularnej eksploatacji w grudniu 2024 r. właśnie w regionie morawsko-śląskim. Przez 10 miesięcy 4 jednostki pokonały ponad 600 tys. km, z czego niemal połowę w trybie bateryjnym. Według danych producenta oznacza to roczną oszczędność co najmniej 200 tys. litrów oleju napędowego i redukcję emisji o blisko 500 ton CO2.

Fot. Škoda Group

Zobacz również:

Škoda ukończyła pierwszy skład dla Bułgarii w 14 miesięcy
Wrocław: Pierwsza zmodernizowana SKODA 19T oficjalnie zaprezentowana
Idź do oryginalnego materiału