Škoda Group: historyczne wyniki i ekspansja na rynkach międzynarodowych

19 godzin temu
Zdjęcie: Škoda jako pierwsza na świecie wdrożyła do regularnej eksploatacji zaawansowane technologicznie pociągi bateryjne z systemem trakcyjnym dla napięcia 3kV DC (fot. materiały nadesłane)


Grupa Škoda w ubiegłym roku znacząco poprawiła swoje wyniki finansowe i wskaźniki ekonomiczne. Wartość nowych zamówień wzrosła aż o 74%, osiągając poziom 1,7 miliarda euro, natomiast EBITDA zwiększyła się rok do roku o 185%, do kwoty 62 milionów euro.

Škoda jako pierwsza na świecie wdrożyła do regularnej eksploatacji zaawansowane technologicznie pociągi bateryjne z systemem trakcyjnym dla napięcia 3kV DC (fot. materiały nadesłane)

Jako czołowy europejski producent pojazdów dla kolei i miejskiej mobilności bezemisyjnej, Grupa Škoda wyprodukowała w 2024 roku 432 nowe pojazdy – od tramwajów i trolejbusów po pociągi i wagony kolejowe. Firma odnotowała również duży postęp w produkcji komponentów elektrycznych, wytwarzając blisko 3 000 silników, zespołów trakcyjnych i innych urządzeń.

– Rok 2024 był dla Grupy Škoda bardzo ważny. Dzięki inwestycjom w nowe technologie i rozwój portfolio produktowego osiągnęliśmy rekordowy poziom nowych zamówień – niemal 1,7 miliarda euro – a nasz zysk operacyjny EBITDA wzrósł aż o 185%, do 62 milionów euro – komentuje Petr Novotný, prezes zarządu Grupy Škoda. – Naszą innowacyjność potwierdzają m.in. pociągi bateryjne, inteligentne zaplecze techniczne w Tampere, automatyczne prowadzenie pociągów na Łotwie oraz system antykolizyjny dla tramwajów. Grupa Škoda umacnia w ten sposób swoją pozycję jako europejskiego centrum innowacji. Inwestycje w nowoczesne technologie oraz badania i rozwój, których wartość przekroczyła 87 milionów euro, przyniosły wymierne efekty – nowe rynki, najważniejsze kontrakty i wzmocnienie pozycji w obszarze zrównoważonej mobilności.

Jaroslav Zoch, dyrektor finansowy Grupy Škoda, dodaje:

– W ubiegłym roku ustabilizowaliśmy działalność Grupy i zwiększyliśmy jej rentowność. Po trudnym okresie w poprzednich latach skoncentrowaliśmy się na usprawnieniu procesów wewnętrznych, racjonalizacji kosztów oraz inwestycjach w rozwój i optymalizację naszych mocy produkcyjnych i logistycznych. Zwiększyliśmy zdolności produkcyjne do poziomu ponad 5,2 miliona godzin roboczych, dzięki czemu jesteśmy dobrze przygotowani do realizacji zamówień o łącznej wartości 3,4 miliarda euro.

Nowe zamówienia najważniejsze dla rozwoju i stabilizacji Grupy Škoda

Wśród kontraktów zawartych w 2024 roku znalazły się m.in.: produkcja 15 pociągów bateryjnych dla České dráhy, dostawa elektrycznych zespołów trakcyjnych do Bułgarii (wraz z pełną obsługą serwisową przez 15 lat), pierwsza kooperacja z prywatnym przewoźnikiem RegioJet w zakresie produkcji nowych pociągów elektrycznych, umowy opcyjne na tramwaje dla Brna i fińskiego Tampere oraz zamówienia na trolejbusy dla Czeskich Budziejowic, Pardubic i Brna. Grupa Škoda potwierdziła również swoją pozycję lidera rynku w segmencie tramwajów o rozstawie toru 1000 mm w Niemczech. W sektorze komponentów odnotowano sukcesy m.in. dzięki zamówieniom na systemy trakcyjne dla trolejbusów w Genui, w polskich Tychach oraz dla autobusów elektrycznych w Koszycach.

Miliony euro na badania i rozwój oraz przełomowe innowacje technologiczne

W 2024 roku Grupa Škoda przeznaczyła 87 milionów euro na własne badania i rozwój. Udział firmy w produkcji pociągów dużych prędkości ComfortJet dla České dráhy zapewnił jej miejsce w elitarnym gronie europejskich producentów taboru szybkobieżnego. Jednocześnie Škoda jako pierwsza na świecie wdrożyła do regularnej eksploatacji zaawansowane technologicznie pociągi bateryjne z systemem trakcyjnym dla napięcia 3kV DC, umożliwiającym jazdę zarówno pod siecią trakcyjną, jak i na zasilaniu bateryjnym. Tego typu jednostki stały się skutecznym rozwiązaniem dla regionalnego i podmiejskiego transportu kolejowego, przyciągając nowych pasażerów.

Realny wkład Grupy Škoda w zrównoważoną mobilność i rozwój regionalny

Jednym z najważniejszych wydarzeń ubiegłego roku było zakończenie dostaw 110 jednostek RegioPanter dla České dráhy, w tym czterech pociągów bateryjnych eksploatowanych w województwie morawsko-śląskim. Nowoczesne pojazdy pozwolą zaoszczędzić co najmniej 200 tysięcy litrów oleju napędowego rocznie i zmniejszyć emisję CO₂ o 500 ton. Dodatkowo zawarto nowy kontrakt na dostawę kolejnych 15 pociągów bateryjnych dla ČD. Firma osiągnęła również postęp w pracach nad nowym tramwajem dla Pragi – pierwszy prototyp zaprezentowano na początku 2025 roku, a pierwsi pasażerowie niedługo rozpoczną podróże tymi pojazdami. W produkcji tramwaju bierze udział 230 dostawców, z czego 76% stanowią firmy z Czech, co pozytywnie wpływa na lokalny przemysł i zatrudnienie.

Idź do oryginalnego materiału