Słowacja stawia na BEMU. Škoda dostarczy 36 pociągów bateryjnych

1 godzina temu

Škoda Group, w konsorcjum z firmami ŽOS Trnava oraz Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK), podpisała umowę ramową na dostawę do 36 dwuczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych z zasilaniem bateryjnym (BEMU) o łącznej wartości blisko 332 mln euro. Słowacki przewoźnik planuje zakup pierwszych 16 pojazdów już w przyszłym roku, z opcją rozszerzenia zamówienia o kolejne 20 sztuk.

Škoda Group

Nowe, bezemisyjne jednostki zmodernizują regionalny transport kolejowy na Słowacji, zastąpią część spalinowych pojazdów na liniach niezelektryfikowanych i zapewnią pasażerom komfortową podróż bez konieczności przesiadek między odcinkami zelektryfikowanymi i pozbawionymi sieci trakcyjnej. Wprowadzenie pojazdów do eksploatacji umożliwi redukcję emisji CO₂ choćby o setki milionów kilogramów rocznie w porównaniu z obecnymi operacjami. Część produkcji zostanie zrealizowana na Słowacji przez partnera konsorcjum – ŽOS Trnava.

„Realna i szybka droga do zeroemisyjności”

„Postrzegamy pociągi bateryjne jako szybki i realistyczny krok w kierunku zeroemisyjnego transportu regionalnego na Słowacji. Łączą one zalety klasycznych jednostek elektrycznych z możliwością jazdy po liniach niezelektryfikowanych, bez konieczności ponoszenia wysokich nakładów infrastrukturalnych. Cieszymy się, iż możemy zostać partnerem technologicznym Kolei Słowackich w tym fundamentalnym kroku ku nowoczesnej i zrównoważonej mobilności. Nasze doświadczenia pokazują, iż pasażerowie doceniają wdrażanie pociągów bateryjnych – liczba podróżnych na tych liniach rośnie choćby o kilkadziesiąt procent” – mówi Tomáš Ignačák, wiceprzewodniczący zarządu Škoda Group.

Škoda Group

Jednostki BEMU – jakość dla pasażerów i pracowników ZSSK

Nowe pojazdy Škoda będą jednymi z najnowocześniejszych w flocie ZSSK oraz przyczynią się do poprawy warunków pracy pracowników przewoźnika.

„To dla mnie ogromny zaszczyt, iż ZSSK staje się pionierem publicznego transportu kolejowego wykorzystującego alternatywne systemy napędowe. Jako pierwsi na Słowacji zaoferujemy pasażerom bezemisyjne elektryczne pociągi bateryjne. Te 16 pojazdów pozwoli zastąpić przestarzałe jednostki spalinowe, ponieważ mogą one kursować zarówno po odcinkach zelektryfikowanych, jak i niezelektryfikowanych. Projekt wpisuje się w wizję nowoczesnej i zrównoważonej kolei, zwiększając komfort podróży oraz poprawiając warunki techniczne i pracownicze” – dodaje Ivana Piňosová, prezes ZSSK.

Finansowanie z funduszy europejskich

Znaczenie projektu podkreśla także dofinansowanie z funduszy unijnych, które przyspiesza modernizację transportu kolejowego i pozwala efektywnie wykorzystać dostępne środki.

„Finansowanie jednostek bateryjnych ze środków europejskich to istotny krok na drodze do nowoczesnego i ekologicznego transportu kolejowego na Słowacji. Projekt łączy innowacyjne technologie z zasadami zrównoważonej mobilności przy jednoczesnym racjonalnym wykorzystaniu funduszy UE. Wierzę, iż nowe jednostki przyniosą pasażerom większy komfort, ograniczą emisje i przyczynią się do rozwoju transportu publicznego w regionach bez zelektryfikowanej infrastruktury” – podkreśla Denisa Žiláková, sekretarz stanu w Ministerstwie Transportu Republiki Słowackiej.

Idź do oryginalnego materiału